torsdag 30 april 2009

Är Israel en rasistisk stat?

Den palestinske presidenten Mahmoud Abbas har meddelat att han inte kommer att återuppta några fredsförhandlingar med Israel så länge Israel fortsätter att bygga ut de judiska bosättningarna på ockuperad mark. Det handlar både om bosättningar på Västbanken, och en ständig fördrivning av palestinier från den östra delen av Jerusalem för att ge plats åt nya bostäder för inflyttande judar. Israel har, mot alla internationella överenskommelser, annekterat den östra delen av Jerusalem. Och fördriver ständigt palestinier från sina hem i området för att efter att man rivit husen bygga nya för att judar ska flytta in. Under den förra israeliska regeringen med dåvarande premiärministern Ehud Olmert byggdes det omkring 9.000 israeliska bostäder på ockuperad mark. Detta trots internationella överenskommelser om att byggandet skulle upphöra. Och trots att Ehud Olmert officiellt accepterat att tvåstatslösning. "Annars får vi apartheid" har han sagt. Den nya mer högerinriktade och extrema judiska regeringen har vid flera tillfällen sedan den tillträdde avfärdat tvåstatslösningen. Det är möjligt att Irans president Mahmoud Ahmadinejad nyligen överdrev när han talade om Israel som en rasistisk stat. Men man är mycket nära detta. Och det är en präktig skandal att en officiell svensk representant vid en internationell konferens så grovt förolämpar en annan stats president genom att han tågar ur salen när han talar bara för att han säger vad som inte är långt från sanningen.

Jag ser att Volvojobbarna är lite bittra på Volvoledningen. Att säga upp ännu mer personal samtidigt som denna delar ut mångmiljardbelopp till aktieägarna är kanske inte det mest taktiskt riktiga man kan göra som företagsledning. Men antagligen resonerar Leif Johansson och kompisarna som så att slipsnissarna som satsat pengar i Volvo ju inte ska behöva bli lidande för att världsekonomin kraschat efter slipsnissarnas pyramidspel med pengarna under några år. Det är ju jobbarnas fel (som inte köper nya bilar) att det gått som det gått, så då är det ju jobbarna som ska ta smällen. Tänk att inte obildade knegare kan förstå sådan elementär ekonomisk fakta!

Jag har i dag skickat en faktura till pajasföretaget CityMail. Jag fick nämligen ta en promenad och leverera några brev till Håkan och hans hustru. Gatunamnet börjar med samma bokstäver, det är samma postnummer, och det är samma husnummer. Men som sagt, inte riktigt samma gata. Jag har därför fakturerat CityMail 35 spänn för mitt arbete med att gå dit och sedan för att skicka en faktura. Vi får väl se om det komma en slant. Som offentliganställd så har jag ju inga stora löner så jag tyckte inte att jag kunde kräva allt för mycket. Det är bra med fri konkurrens. Men det är tragiskt när man som kund inte har rätt att välja!

Slutligen ser jag att det trots allt börjar bli lite oro i de Kristdemokratiska leden över dåliga opinionssiffror. Enligt en rundringning som Ekoredaktionen gjort bland KD:s partidistrikt uppger en tredjedel att dom är oroliga för att partiet inte kan driva sin egen politik utan är uppbundna av regeringssamarbetet. Och att detta går ut över opinionssiffrorna. Jag undrar vad om andra två tredjedelarna tänker? Att det känns tryggt att få åka ur Riksdagen?

Inga kommentarer: