måndag 20 april 2009

Töntar i etern

I går på kvällen var jag i valet och kvalet om jag skulle zappa in Filip och Fredriks turistresa till New York i Kanal 5 eller Ekonomiklubben på Axess TV. Men jag bestämde mig till slut för att Ekonomiklubben var mer humor än superfjantarna Filip och Fredrik! Att lyssna på så kallade ekonomiexperter fortsätta att uttala sig efter det totala fiasko som hela den ekonomiska expertisen gjort de senaste åren är komedi på högsta nivå. Dessa slipsnissar fortsätter att uttala sig om världsekonomin lika självsäkert som om inget har hänt sista året. Dom verkar tro att vi vanliga medborgare ska fortsätta att ta dom på allvar.


Helsingborg har haft en städdag. Helsingborgarna har, om inte gått man ur huse, så har i varje fall en hel del varit ute och försökt göra stan lite renare och trevligare. Som reaktion ser jag en insändare i Helsingborgs Dagblad som klagar över att medborgarna ska behöva hjälpa till med att städa när dom betalar skatt för att få städat. Jag är dock övertygad om att dom inte betalar skatt för att få lov att bete sig som grisar och slänga allt skit hur som helst. Egentligen är det en grov förolämpning att göra liknelsen mellan grisar och människor. Grisen är ett renligt djur i motsats till människan.

Vem bestämmer i Sverige? Sverige eller EU?
Jag ser att EU-byråkratin är oroliga över valdeltagandet i det kommande valet till EU-parlamentet. Det blir färre och färre som röstar för varje val. Och nivåerna och intresset är så lågt att Parlamentets legitimitet kan börja ifrågasättas. Och när samtidigt de flesta ledamöterna ska få ännu högre "lön" kan det ju vara svårt att motivera. Jag tycker att ni alla ska gå och rösta, och välj in en representant som har en kritisk syn på EU. Som kan ifrågasätta EU:s ständiga vilja att lägga sig i allt. Som kan försöka bromsa den utveckling till en superstat som verkar ostoppbar.

Alla vi med påtvingat PPM-sparande (vilket alltså är alla) hade ett dåligt år förra året. I snitt försnillade slipsnissarna med sina spekulationer 30% av våra pengar. Det usla året var så uselt att värdet i snitt störtdök till en nivå som ligger lägre än när PPM-sparande infördes. Jag vill härmed framföra mitt stora tack till de politiker som drev igenom systemet! Det skall påpekas att det var partierna till höger som ville ha ännu mer "PPM" och vänsterns som helst inte ville ha något alls. Dagens PPM-sparande är en kompromiss mellan de som ser pensionssparande som en chans att individuellt spekulera med sin framtid och de som vill skapa ett tryggt kollektivt sparande.

Jag läste förresten om jägaren som fick korn på ett vildsvin och snabbt fick iväg ett skott, som blev en fullträff - på en shettlandspony! Nog borde det gå att se skillnad? Skjutgalna jägare!

Inga kommentarer: