lördag 11 april 2009

Glada nyheter i påsken

Ibland känner jag mig som en gnällspik när jag bara klagar på dåliga nyheter. Därför kan det vara anledning att komma med en positiv nyhet någon gång. Järnvägen plockar nämligen marknadsandelar för resandet i Sverige för resor över 10 mil. Och man plockar andelar från både flyget och bilen. Huvudskälet för de som börjat välja tåget är miljön. Järnvägens största problem är brist på spårkapacitet och att man tvingas konkurrera med ett flyg som gynnas skattemässigt. Det är kanske dags för Infrastrukturminister Åsa Torstensson (c) att tänka om och omfördela investeringsresurser från vägar till järnvägar. Och för Högerregeringen rent allmänt att sluta skattesubventionera flyget.

Se där, det blev lite gnäll i alla fall...

Rabarber på gång
Påskvädret har varit exceptionellt soligt och varmt. Man kan undra hur länge det här ska hålla. Det har därför hunnits med en hel del trädgårdsarbete även i dag. Och jag noterar att rabarberna är långt komna. Fortsätter det så här kan det inte dröja länge förrän årets första rabarberpaj kan plockas ut ur ugnen.

Springtimeuppladdning 2009: Trots trädgårdsarbete och ett par promenader tillsammans med Ingela och Kimmy blev det även tid för en joggingrunda under eftermiddagen. Och trots att det blev en ganska svettig upplevelse att springa de nio kilometrarna och till det all annan fysisk aktivitet tidigare under dagen gick det ganska fort. Det kändes visserligen i benen att jag inte varit inaktiv under dagen, men som sagt, det gick fort. Tiden 50:40 var ju riktigt bra och bäst än så länge i år. Jag börjar känna mig ganska optimistisk inför det 29:e Springtimeloppet i början av maj.

Dagens gapskratt fick jag när jag läste om Michal Grzes, konservativ politiker i Poznan i Polen. Han är upprörd sedan hans lokala Zoo satsat stora pengar på att bygga Europas största elefantpark, och det visat sig att den införskaffade 10-åriga elefanthannen Ninio är homosexuell. Han visar bara intresse för andra hanar! - "Vi betalar inte 80 miljoner kronor för att bygga Europas största elefantpark och sedan ha en bögelefant boende där." Varför så upprörd, det kan ju bli en extra attraktion?

Inga kommentarer: