torsdag 23 april 2009

Köp svenskt - om du inte är svenska staten

Minns ni Fredrik Reinfeldts jultankar, att om man vände på julklappen och det stod "Made in China" på undersidan, då hade man inte gjort sitt för att gynna den svenska produktionen. Nu läser jag om vilka tjänstebilar som staten och statliga myndigheter köpt på sista tiden. Under första kvartalet 2009 köptes det in 136 statliga tjänstebilar. Inte en enda av dessa var en Volvo eller Saab. För ett år sedan var 361 av de 1919 statliga tjänstebilar från Volvo eller Saab. De undersökta myndigheterna har ett år senare ökat flottan av tjänstebilar till 2055 bilar, men antalet Volvo / Saab hade minskat till 238 bilar. Det är inte lätt att leva som man lär. Det är främst Volkswagen, Mercedes och Ford som köps in. Närmast ansvarig minister, Näringsminister Maud Olofsson (c) har en BMW som tjänstebil och kör privat en Ford. Jag undrar hur många icke-franska tjänstebilar som Franska staten har, hur många icke-tyska tjänstebilar Tyska staten har, eller hur många icke-italienska tjänstebilar den Italienska staten har?

Blomster
Jag fick tillbaka en ny film från framkallning i dag. Och den här gången hade jag, bland annat, experimenterat lite med närbildsfotografering med hjälp av några närbildslinser som jag köpte för en tid sedan på Tradera. Expert är jag kanske inte, men den är lilla gulingen med en liten svart "lus" på sig blev inte så illa. Det får jag fortsätta med att testa mig fram med.

Sedan ser jag att Högeralliansregeringen äntligen gjort något åt bostadsbristen för alla våra ungdomar. Allt fler ungdomar tvingas bo kvar hemma, eller kanske till och med flytta hem igen till föräldrarna. Det var ett stort leende på läpparna som Statsminister Fredrik Reinfeldt (m) hade när han i dag tillkännagav att han i varje fall löst problemet för två ungdomar utan egen bostad som måste flytta ut från föräldrarna. Vickan och Daniel får överta Haga slott. Sedan är det upp till Statens fastighetsverk att lösa problemen med alla Stockholmare och turister som vill spatsera i parken och bese slottet som man kunnat göra i si så där 40 år. Undrar hur många bostadslösa stockholmsungdomar som hade kunnat få plats om man hade använt huset till bostäder i allmänhet. Men, nu ska vi inte vara ogina. Vickan och Daniel så blåblodiga som dom är (nåja...) måste ju bo ståndsmässigt. Undrar vad hyran blir för en sådan kåk?

Och så har slipsnissarna på Swedbank offentliggjort förlusten för första kvartalet 2009. 3,4 miljarder kronor! 3.400.000.000 kronor på ett kvartal. Det är väl närmare 4.000 spänn per svensk? Och det är förväntade kreditförluster i Baltikum och Ukraina som ligger bakom. I morgon kommer SEB med sin rapport. Vi ser med spänning fram emot nästa sändning...

Klintagumman
Slutligen en sista liten påminnelse om att det är dags att föreslå namn på de nya Pågatåg som ska börja levereras under nästa år till Skånetrafiken. Både kvinnliga och manliga namn. Både verkliga och påhittade fantasifigurer är OK. Det får dock inte vara nu levande personer. Och sedan naturligtvis med Skåneanknytning. Jag har själv föreslagit Klintagumman. Detta är den klippformation som finns allra längst ut på Söderåsens spets här i Åstorp. Klintagumman sitter på sin upphöjda position och övervakar all järnvägstrafik som passerar nedanför. Det är tre olika järnvägslinjer som kontrolleras. Gå till Skånetrafikens hemsida och rösta!

Springtimeuppladdning 2009: Det blev som planerat en runda i går, även om det blev sent på kvällen. Det kändes dessutom riktigt bra och jag trodde faktiskt att det kunde bli en bra tid. 30:00 kändes därför faktiskt som en besvikelse. 30 blankt på de knappa sex kilometrarna är visserligen inte dåligt, men jag trodde det gick fortare. Vad jag ska skylla på vet jag egentligen inte, men kan vi inte i varje fall fundera lite, på vilken effekt det kan ha om man har lite ont i höger stortå? Jag skyller på det i varje fall - någon ursäkt måste jag ju ha!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hur gör man för att rösta på ett visst namnförslag? En mer utförlig beskrivning efterlyses. :-)

Sven Tycker sa...

I texten finns en länk till Skånetrafikens hemsida. Där finns sedan i sin tur en länk till sidan om namngivning. Och där finns slutligen en länk dit man kan föreslå namn. Sedan är det nog lite fel att uttrycka det som att rösta för ett visst namn. Man får helt enkelt föreslå den namn vill vill rösta på och motivera varför.