fredag 17 april 2009

Snart är det EU-val - det vet ni väl?

Jag fick kallelse i går till informationsträff för valförrättare inför kommande EU-val, som ju är någon gång i juni. Att jobba som valförrättare vid valen är något jag roat mig med under en lång tid. Det är faktiskt roligt att få träffa alla människor. och dessutom är det något visst att sitta mitt i smeten, men nästan vara den siste som får veta hur valet gått. Man är så upptagen efter att vallokalen har stängt med att räkna röster att man inte har tid med att hålla reda på hur det verkligen går i valet.

Vem bestämmer i Sverige? Sverige eller EU?
Det är alltså val till EU-Parlamentet i juni - om ni inte har missat det? Men det har ni antagligen, för enligt de undersökningar som görs är det få som vet om detta. Men det är faktiskt av stor vikt att man går och röstar. OCH att man ser till att rösta in kritiska röster i Parlamentet. Om alla som är kritiska till EU:s utveckling i protest eller ointresse låter bli att rösta så innebär det att EU-Parlamentet bara befolkas av entusiastiska JA-sägande nickedockor. Och då fortsätter EU på den inslagna vägen som en förprogrammerad robot. Välj in kritiker som kan höja rösten och protestera. Som kan bromsa den (enligt EUforikerna) fastlagda vägen mot en överstatlig union som helt plockar bort de nationella parlamentens beslutsrätt. Redan i dag är det ju så att de flesta beslut som fattas i Sveriges Riksdag bara är verkställande av EU-beslut. Rösta in kritiker!

Springtimeuppladdning 2009: Torsdagskväll blev joggingkväll, sex kilometer. Och det kändes att jag denna gången har hunnit hämta mig från förra rundan. Jag var ovanligt fräsch, och tiden 29:40 kändes nästan som en besvikelse. Eftersom man alltid måste hitta en ursäkt när det inte blir som man trodde så vill jag påpeka att det i dag blåste ganska bra. Sista kilometern var det ganska rejäl motvind. Att det innebär motsvarande medvind första kilometern är helt ovidkommande. Jag planerar nio kilometer lördag eller söndag.

Jag såg förresten på de lokala TV-nyheterna i går på kvällen en stackars intagen fånge som beklagade sig över att det inte fanns kläder i hans storlek (han var ganska överviktig), så han hade inte kunnat gå ut under vintern. Han satt inne på fem år för skattebrott. Om han hade betalt sina skatter istället för att lura oss andra medborgare så hade kanske kriminalvården kunnat få lite högre anslag och han hade kanske kunnat förses med kläder i rätt storlek. Visst är det så att man inte ska diskrimineras pga sin övervikt. Men 5 år för skattebrott tyder inte på småsummor. Kanske lite patetiskt att ställa upp i TV och gråta krodiltårar.

Inga kommentarer: