tisdag 7 april 2009

Döp ett Pågatåg till Klintagumman

Nya pågatågen
Skånetrafiken ska få nya Pågatåg. Med början under nästa år ska närmare 50-talet nya tåg levereras. Jag för min del ser främst fram emot att förhoppningsvis få lite bättre plats. Dagens pågatåg börjar bli lite gamla. Det är ordentligt trångt när det börjar bli fullt. Skånetrafiken efterlyser nu namnförslag för de nya tågen. Och i motsats till de gamla tågen är det nu fritt fram även med kvinnliga namn. Kraven är bara att det är verkliga eller fantasifigurer, men inte nu levande.

Klintagumman
Jag för min del driver från och med nu en kampanj för att ett av tågen ska heta Klintagumman. Bilden här till höger är en gammal svartvit bild på Gumman. Klintagumman är den klippformation som finns längst ut vid Söderåsens krön. Hon sitter på sin upphöjda position och håller ett öga på alla tåg som passerar Åstorp. I praktiken kan man säga att utan Klintagumman hade Åstorps samhälle inte funnits. När järnvägen byggdes var en av de största finansiärerna greve Tornerhjelm på Vrams Gunnarstorps slott. Han hade helst velat ha en station vid slottet, men det gick inte att dra järnvägen över Söderåsen. Istället fick man runda åsens krön. Och precis där fick greven sin järnvägsstation med egen privat väntsal och den döptes till Åstorp. I praktiken byggdes stationen mitt emellan två små bondbyar, Björnekulla och Åstorp. Och efter stationens byggande växte ett samhälle upp runt stationen. Helt självklart ska alltså ett av Pågatågen heta Klintagumman. Gå till Skånetrafikens hemsida och stöd förslaget!

Tyvärr får kanske inte Skånetrafiken den användning av tågen som man hoppas. Den för järnvägen mycket snåla tilldelningen av resurser för investeringar i järnvägen som Infrastrukturminister Åsa Torstenssons (c) senaste förslag innebär får svåra konsekvenser för Skånetrafikens planerade utbyggnad av Pågatågstrafiken i Skåne. Snålheten mot järnvägen i synnerhet innebär att Banverket tvingats lägga alla tänkta nya järnvägar och pågatågsspår i Skåne på is till efter 2021. Åsa Torstensson (c) är en katastrof för den svenska järnvägen! Jag för min del har gett upp hoppet om att Söderåsbanan får persontrafik innan jag dör av ålderdom.´

Sedan noterar jag att Wanja Lundby-Wedin fick sitta kvar som ordförande för LO. Men det lär vara en ordentligt skadeskjuten ordförande för en tid. Själv har jag mycket svårt för att förstå hur LO:s ordförande kunde bli den som i kritiken mot bonussjukan blev utsedd till syndabock och fick pressdrevet efter sig. Det var inte hon som förhandlade fram det kritiserade avtalet. Det var inte hon ensam som godkände avtalet. Däremot har alla som godkände avtalet framfört att dom känner sig lurade. Visst finns det större skurkar i den svenska bonushärvan? Beror det på att hon är kvinna? Beror det på att den svenska mediavärlden helt domineras av borgerliga tidningar (med Bonniers "monopol" i topp) och dom gärna jagar företrädare för arbetarrörelsen? Eller beror det helt enkelt på det faktum att vi ställer större krav på företrädare för arbetarrörelsen? Dom förväntas ha moral, i motsats till representanter för "andra sidan". Förhoppningsvis har Wanja (och andra företrädare för fack och politik) lärt sig en läxa!

Det blir några extra miljarder till kommuner och landsting under kommande år, berättar Högeralliansen på sin egen privata tribun, DN Debatt. Men bara en bråkdel av vad Konjunkturinstitutet sagt är nödvändigt. Det står uppenbart att Högeralliansens plan är att låta övriga världen stimulera ekonomin så att Sverige slipper. Och eftersom vi är exportberoende får vi glädje av de amerikanska stimulanserna utan att behöva betala för dom.

Inga kommentarer: