onsdag 8 april 2009

En hemkomst som väcker en del frågor

Dagens största nyhet verkar vara att Annika Östberg fått överlämnas till Sverige efter att ha suttit nästan 28 år i amerikanskt fängelse för två mord (varav ett på en polis). Det stora engagemanget för Annika ställer en del frågor. Men först av allt vill jag säga att jag också tycker det är positivt att hon får komma tillbaka till Sverige. De 28 åren tycker jag räcker för att sona sina brott. Men, vad är det som gjort att svenskarna (och i synnerhet svensk media) så starkt engagerat sig i just Annika Östberg? Det sitter hundratals svenskar i fängelse i andra länder som också vill föras över till Sverige. Men ingen har engagerat svensk media så våldsamt. Har det att göra med att hon är en blond kvinna? Hade engagemanget var det samma om svensken hetat Miroslav? I den svenska mediarapporteringen har det oftast framstått som om Annika Östberg bara råkade befinna sig på platsen när pojkvännen sköt ihjäl två personer. I själva verket framgår det av domen att Annika i högsta grad var drivande till att morden begicks. Hon är också dömd för ett tidigare dråp. Hon var en grov brottsling, men tycker jag, har sonat sina brott. Det amerikanska systemet där anhöriga till mordoffer får påverka straff är inte en acceptabel metod. Men tyvärr är vi ju på väg dit också i Sverige där brottsoffer vid flera tillfällen tillåts hålla anföranden i domstolen och kräva "inlåsning och slängda nycklar". Du är välkommen till Sverige, Annika. Jag hoppas att din idealiserade bild av Sverige inte blir en chock när du ser verkligheten. Jag tycker du har sonat ditt brott. Men nu förväntar jag mig att svensk media börjar jobba för andra svenskar som sitter fängslade i utlandet!

Försäkringskassans service har blivit sämre
Försäkringskassan ska få 600 miljoner kronor extra från Socialförsäkringsminister Cristina "en tredagars släng av utbrändhet" Husmark Pehrsson (m). Tyvärr räcker det inte för att reda upp problemen, men det är i varje fall ett erkännande från CHP om att nedskärningarna varit allt för kraftiga och fått svåra konsekvenser.

Rent allmänt kan man säga att de Europeiska regeringarna är snåla med pengar för att få fart på ekonomierna. Det enda område där det INTE har saknats pengar är när det ska räddas banker och finansinstitut. På Irland ska nu 1.000 miljarder kronor satsas för att ta över dåliga lån från bankerna. Dvs lån som bankerna gett innan det STORA pyramidspelet kraschade och världen fick en finanskris. När det gällt att rädda banker och finansbolag har det inte saknats pengar.

Det har i dag varit lite svalare väder och det regnade faktiskt en del under natten. Det gjorde att dagens promenader med Kimmy och Kamera varit lite kortare än vanligt. Dessutom har jag hunnit med en snabbvisit i Helsingborg. Tåg in, shopping och tåg hem tog mindre än en timme. Det tycker jag var snabba ryck.

Slutligen noterar jag att Sverige fortfarande är ensamma på hela jordklotet med att straffbeskatta personer som blir gamla, föder barn, blir sjuka eller blir arbetslösa.

Inga kommentarer: