onsdag 28 januari 2009

Försämringskassan
Socialförsäkringsminister Cristina "en tredagars släng av utbrändhet" Husmark Pehrsson (m) har under dagen fått träffa Försäkringskassans ledning. Och har tydligen fått besked om att Försäkringskassan behöver ett ökat anslag på 600 miljoner och till detta ytterligare 350 miljoner extra i ett engångsanslag. Och ministern har då tydligen sagt att hon ska prata med finansministern. Jag tycker inte det räcker med det samtalet. Jag tycker att när hon pratat färdigt med Anders Borg så fortsätter hon till statsminister Fredrik Reinfeldt och meddelar att hon tar sitt politiska ansvar och avgår. Men tyvärr har hon nog inte tillräcklig förmåga till detta. Och jag tycker att Försäkringskassans ordförande Erik Åsbrink ska ta exakt samma beslut. Han har inte haft vett att följa med i vad som händer i den verksamhet han är högsta ansvarig för.

Aftonbladet finns en liten debatt med Cristina Husmark Pehrsson (m) där hon helt uppenbart inte ens vet vilka regler hon själv infört med sjukskrivningarna.

Bland målen för de israeliska precisionsbombningarna av Gaza återfinner vi Justitiedepartementet. Parlamentet. Premiärministerns kontor. Utrikesdepartementet. Departementen för byggnationer, finanser, miljö, jordbruk, planering, inrikes frågor. Finansdepartementet. Inrikesdepartementets avdelning för folkbokföring. Säkerhetspolisens högkvarter. Gazas enda fängelse. Och så naturligtvis polisstationer, moskéer, verkstäder, ladugårdar, grossistlager för grönsaker, cementfabriken osv. Medvetna precisionbombningar för att förhindra att Gaza utvecklas till ett fungerande samhälle. Och det finns faktiskt de som försvarar Israels rätt att göra detta!?!

I går fick min älskade hustru sitt kontobesked på sitt studielån från CSN. Samma dag publicerade Aftonbladet en lista på de största smitarna i utlandet från sina CSN-lån. Inte ens om hon lagt till en nolla i slutet på skuldbeloppet hade Ingela platsat på listan. Smitarna på listan har skulder från 1,3 miljoner och upp mot 1,8 miljoner. Av de 17 på topplistan befinner sig 12 i USA och 5 i Storbritannien. Visst är det intressant med företagsamma bedragare som lurar av oss ärliga skattebetalare våra pengar?

Själv fick jag mina kontoutdrag från banken på mina olika fondsparanden. Trots regelbundna insättningar varje månad finns det mindre pengar nu än jag hade när 2008 började. Det gäller alltså att passa på att stoppa in pengar nu när fondandelarna är billiga.

Det är uppenbart att publiciteten kring Försäkringskassans kris skaffat mig en hel del nya läsare på Sven Tycker. Versionen på Aftonbladet har under flera dagar legat på besökssiffror klart över 100-talet. Vilket är mer än dubbelt det normala. Jag hoppas alla nya läsare verkligen läser och tänker!

Jag noterar förresten att Island får en ny regering bestående av sossar - vänster - gröna. Gott föredöme!

Inga kommentarer: