lördag 24 januari 2009

Discodaggar

Village People?
Som den stadiga kund med Guldkort hos SF som jag är, så var det i dag åter dags för ett nytt biobesök. Tillsammans med Angeli gick vi och såg den danska animerade Harry och Disco-daggarna. Det handlar om ett gäng daggmaskar som influerade av Harry startar ett discoband istället för att jobba inom förmultningsbranschen som annars är daggmaskars öde i livet. Och efter diverse äventyr som inbegriper fiskare på jakt efter bete och andra insekter som tycker att daggmaskar, dom befinner sig allra längst ner på stegen - och ska bli kvar där, så blir det ett lyckligt slut Allra helst för de som gillade gammal hederlig discomusik så är filmen en klar behållning. Village People och YMCA spelar en viss roll i handlingen. Men även vi andra kan ha en klar behållning av det hela. Filmen visar med skärpa att danskarna faktiskt är ganska bra på det där med animerad film. 4 metkrokar ger jag filmen.

Ingen kan väl ha missat att det brutit ut öppet krig mellan de "De blåsta blondinerna på webben". Isabella Löwengrip (dvs Blondinbella) började med att kritisera Carolina Gynning och Katrin Zytomierska för deras bantningshysteri på sina bloggar. Svaret blev att Blondinbella (hon har förresten en väldigt trögtankad sajt - där är för mycket som ska generera pengar på sidan) var en "hycklande lillgammal skitgris" och sedan har det fortsatt. Personligen tycker jag att alla tre är en direkt fara för mänskligheten och lika uppblåsta och samtidigt intetsägande. Men bråket är riktigt humoristiskt att åskåda från pottkanten. För det är i pottan det hela passar.

I dagens Aftonbladet skriver Fredrik Reinfeldt (m) och skryter om skattesänkningarna som genomförts. Ytterligare några hundralappar mer i plånboken ska vi få i dagarna. Med min lön kan jag räkna med ca 250 kronor mer i plånboken (jippi). Fast hade min lön varit den dubbla så hade skattesänkningen varit den fyrdubbla, närmare tusenlappen. Och sedan ska det hela betalas av sjuka (med sämre förmåner), av arbetslösa (med sämre förmåner) osv. Alla sjuka, arbetslösa, pensionärer, föräldralediga osv betalar det hela med straffskatt. Och eftersom jag dessutom snart riskerar att bli just arbetslös och alltså får en radikalt lägre inkomst, men samtidigt högre skatt vet jag inte om jag vill ge Fredrik en puss på kinden av tacksamhet eller en smäll på käften i ilska? Men jag är en fredlig människa och nöjer mig med att konstatera att Fredrik Reinfeldt fortsätter att öka klyftorna i samhället. Rejäla skattesänkningar till de överst på stegen, små till oss i mitten och en rejäl spark i häcken till de längst ner på samhällsstegen.

Slutligen ställer jag mig frågan om det är en grov förolämpning eller jag bara ska låta det rinna av mig. Angeli ville inte ha mig med och köpa nya gympaskor när vi nu ändå var in till Helsingborg. Hon behöll hellre de gamla som hon får skoskav av. Jag var helt hopplös att köpa kläder och skor med...

Inga kommentarer: