onsdag 21 januari 2009

No we can't

No we can't
Republikanska Föreningen hade i dag en helsidesannons i Dagens Nyheter på temat "Yes we can - No we can't". En mycket talande annons som visar på det vansinniga i monarkin i motsats till ett demokratiskt styrelseskick. Därmed inte sagt att jag tycker Sverige ska införa ett amerikanskt presidentskap. Jag tror mer på vår demokratiska granne Finland som föredöme.

Lillknugen har nu inlett sin utbildning till bonde. Ja, han har börjat att i varje fall delvis få utbildning på Alnarp. För att kunna antas till utbildningen på Lantbruksuniversitetet krävs bland annat 24 månaders relevant yrkeserfarenhet. Nu har ju visserligen Carl Philip inte detta. Men alla regler är ju till för att brytas. Allra helst om blåblodiga är inblandade! Jag tror att Calle blir en duktig bonde - i varje fall bättre än han var racerförare. han kan ju tacka för miljonarvet. Han tillhör ju verkligen de mest behövande i landet!

Det som troligen blir Barack Obamas allra största problem är att få ordning på den amerikanska ekonomin. När George W Bush för åtta år sedan blev president visade den amerikanska budgeten ett plus på 128 miljarder kronor. I dag är budgetunderskottet 438 miljarder dollar, det är 3.500.000.000.000 kronor. En summa som är så ofantlig att den inte är verklig. Den har skapats genom enorma ofinansierade skattesänkningar samtidigt som bland annat krigskostnaderna vuxit lavinartat. Det går inte att få ordning på detta utan skattehöjningar. Ett ord som är tabu i USA.

För en tid sedan sade hävdade jag att svensk järnvägsindustri var nedlagd. Tydligen hade jag lite fel. De tyska järnvägarna ska köpa 800 dubbeldäckade tåg från Bombardier och drivsystem till dessa ska produceras i Västerås, dvs gamla Asea. Tänk jag kan ha fel.

Sven Tycker rättar mer: I går skrev jag att Stockholm var på gång att skriva avtal med det franska Veolia Transport om tunnelbanetrafiken. Ack vad fel jag hade. Det visar sig att det Hongkongbaserade MTR var lägstbjudande för att frakta runt stockholmarna i underjorden. Jag beklagar att jag inte hade läst anbuden tillräckligt bra.

Inga kommentarer: