fredag 16 januari 2009

Skalpering

Slut på veckan, och kallt som bara den. Och inte blev det bättre av att jag besökte min hovfrissa i går och kapade av en ganska ansenlig mängd hår. Jag utgår ifrån att jag gick ner ett par kilo... Det var verkligen tur att jag tog på den riktigt tjocka mössan i morse, annars hade jag nog förfrusit öronen.

Ibland har man svårt för att hålla sig för skratt. Ett sådant tillfälle var när jag läste om hur bra service det skulle bli på Öresundstågen nu när företaget DSB First tagit över driften. Bland annat såg jag att konduktörerna / tågvärdarna nu döpts om till Train managers! Har ni sett något tramsigare? Sedan är det ju kul att Skånetrafiken fick ett billigare anbud från DSB som är den danska motsvarigheten till SJ. Detta med den skillnaden att SJ är ett vinstdrivande företag med avkastningskrav till ägaren (Staten) medan DSB överlever tack vare statliga subventioner. Men det är ju kul att de danska skattepengarna kan användas för att få billigare trafik i Skåne. Synd att dom inte kan prata svenska! Train managers - hahaha!

Skåne
Med anledning av att det i år är 200 år sedan Sverige och Finland gick skilda vägar har det framförts både det ena och det andra. Innan dess hade ju Sverige och Finland varit Ett. Från flera håll har det nu framförts att man från det officiella Sverige borde be finlandssvenskar om ursäkt för att finskan behandlats styvmoderligt i Sverige under åren. Finnar bosatta i Sverige har behandlats illa. Och det är kanske riktigt att det är så. Men om vi nu ska be finnarna om ursäkt så finns det många andra att be om ursäkt. 150 år innan Sverige och Finland gick skilda vägar stal Sverige Skåne från Danmark. Och sedan inleddes en mycket blodig försvenskningskampanj i landskapet. Helt plötsligt blev det förbjudet att tala sitt eget språk (som ju var danska) och alla tvingades lära ett nytt språk. Det flöt mycket blod under dessa åren. Själv tycker jag att det gått allt för många år sedan dess för att man ska gräva i det. De som bar skulden är begravda och förmultnade för länge sedan.

Sedan hör jag att kristdemokraten Lennart Sacrédeus misslyckades att komma med på KD:s EU-lista. Trots en framträdande placering på listan i provvalet valde valberedningen och nu stämman att helt utelämna det svarta fåret från EU-listan. Sacrédeus har tidigare trots placeringar långt ner på listan blivit framkryssad både till EU-Parlamentet och nu senast till Riksdagen. Sacrédeus idéer är däremot inte alltid riktigt rumsrena i partiet. Men den här gången vågade man faktiskt ta bort proppen i munnen och tala klartext när man argumenterade på stämman för att hålla Sacrédeus borta. Undrar om erbjudandet från Sverigedemokraterna till honom står kvar? Det står helt enkelt klart att KD skäms för Lennart Sacrédeus. Intressant ska bli att se hur många av hans supportrar som väljer att stanna hemma.

Inga kommentarer: