söndag 18 januari 2009

Fred? Tyvärr inte!

I natt proklamerade tydligen Israel en ensidig vapenvila. Skälet till detta och inte ett avtal i Egypten är naturligtvis att man inte vill erkänna Hamas som en motpart. Och eftersom Israel samtidigt deklarerat att man tills vidare kommer att stanna i Gaza, att blockaden av Gaza ska ytterligare skärpas och att det inte är tal om att samtala med det demokratiskt valda styret i Gaza kommer det naturligtvis inte att bli fred. Hamas kommer att fortsätta hävda sin rätt att bekämpa en ockupationsmakt. Israel kommer att fortsätta med de politiska mord som pågått hela tiden. Under den tid som vapenvilan fortfarande pågick dödades fler palestinier i Gaza av Israel än det totala antalet döda israeler sedan Israel formellt lämnade Gaza förra gången. Det har även dödats fler palestinier på Västbanken under den här perioden än det dött civila israeler sedan vapenvilan tog slut.

Förhoppningsvis kommer en dag de flesta ledande palestinierna att inse att enda vägen till fred är att acceptera att staten Israel i dag finns och att konflikten inte kan lösas med vapen. Och de flesta ledande israelerna måste inse att enda sättet att få leva i fred med sina grannar är att lämna all ockuperad mark (inklusive Gaza, Västbanken, Östra Jerusalem och Golan) och låta det palestinska folket själva välja sin framtid. Tyvärr tror jag inte på det sista på mycket lång tid, och om inte detta sker kommer inte heller det första att ske. Tyvärr!

Jag ser att det senaste infallet från privatiseringsfanatikerna är att låta privata företag ta över Bilprovningen. Bland annat det finska företaget A-Katsastus har framfört intresse. Och det är ju egentligen en ganska bra affärsidé. Jag kan nästan se den nya reklamsloganen framför mig: - "Hos oss blir du alltid godkänd." Det gäller ju att inte underkänna bilen. Då lär man inte få några kunder. Man kan inte överlåta "Myndighetsutövning" till kommersiella företag!

Att titta på långfilmer på kommersiella TV-kanaler är ofta en stor pina. Visst kan det någon gång vara behövligt med en kissepaus så ett reklamavbrott passar bra. Men, jag lider inte generellt av urinvägsinfektion och behöver springa och kissa en gång i kvarten! Men allra värst är TV4 som på kvällen ska avbryta filmen med Nyheter. Ett avbrott som enligt tablån är 15 minuter långt men som i praktiken är nästan en halvtimme och till drygt hälften består av reklam och egenreklam.

Jag är nog lite udda. Regelbundna läsare av Sven Tycker kan ha upptäckt detta. Bland annat är nog mitt sportintresse lägre än Medelsvenssons. Men det händer att jag snabbt bläddrar igenom sportsidorna i tidningen. Det är inte alltid som jag sportar själv - och hoppar över nämnda sidor. Nu senast gladde jag mig när jag tittade på hockeyns elitserietabell. De båda lagen från 08-träsket ligger tydligen stadigt förankrade i botten. Kan det vara så trevligt som att både Djurgården och Södertälje blir degraderade? Jag är inte rasist, men stockholmare...

Och på tal om sport så läste jag i Aftonbladets Sportbladet att deras sportjournalist Jonathan Jeppsson inte tyckte att SVT skulle visa dans i TV. I varje fall inte som sport. Han tycker uppenbarligen inte att dans är sport. Men det ska han säga som skriver i Sportbladet som regelbundet har helsidor med poker! Tävlingsdans är i varje fall mer sport än poker, och minst lika mycket sport som bowling, golf, motorsport osv.

Inga kommentarer: