tisdag 20 januari 2009

En hel värld håller tummarna

I dag svor Barack Hussein Obama eden som USA:s president. Och det påpekas hela tiden mycket noga att han är den förste afroamerikanska presidenten. Eftersom han är detta till 50% och vanlig vit till 50% så undrar jag när man inte längre är afroamerikan. 75% vit? Eller krävs det ännu mer?

Förväntningarna på Barack Obama är enorma. Och det är stor risk för att det slutar i besvikelse. Vi får inte glömma att han trots allt är president i USA, och som sådan är handlingsutrymmet i de riktningar som många hoppas på mycket begränsade. Jag tror att Barack Obama kommer att bli en bra president - för USA i varje fall. Vilka möjligheter han har till kursändringar i den internationella politiken vet jag väldigt lite om. Förhoppningsvis kommer han i varje fall att tala först och skjuta sedan. Förhoppningarna på att han ska lösa konflikten mellan Israel och Palestina är stora. och kanske har han en möjlighet där. Han är fortfarande en stark vän av Israel. Men, tror jag också, en realist som inser att konflikten kan inte lösas till Israels bästa utan att få ihop en rimlig fredsuppgörelse med grannarna. Och den fredsuppgörelsen är inte möjlig om inte den palestinska staten bildas enligt de gränser som FN en gång har fastställt. Och det innebär ett uttåg från ockuperad och annekterad mark och därmed utrymning av bosättningarna på denna marken. Jag håller tummarna!

Och på tal om Israel så har det i dag avslöjats att både ICA och Lidl märkt frukt från Israel med andra ursprungsländer. För att lura konsumenten är tydligen alla medel tillåtna.

Och ännu mer Israel. I Stockholm är man tydligen på gång att skriva avtal med Veolia om tunnelbanetrafiken. Veolia håller just nu på att bygga spårväg i Jerusalem. En linje som byggs av Israel till stor del på ockuperad mark. Ett klart brott mot internationella överenskommelser. Helt självklart kan en svensk kommun inte skriva avtal med ett företag som inte kan följa internationella avtal!

De amerikanska motgångarna på bakgården i Latinamerika fortsätter. Senaste rapporterna från valet i El Salvador berättar att den tidigare vänstergerillan FMLP leder över högerns USA-trogna Arena.

Jag är lite av statistikfreak, så jag tittar regelbundet in på SCB:s hemsida..... Jag såg att det nu är upplagt de officiella befolkningssiffrorna för kommunerna. Det handlar alltså om var folk är skrivna 1 november 2008, detta styr var man betalar skatt, röstar osv. Och jag har länge tyckt att det är spännande att följa utvecklingen för de tre Nordvästskånska kommunerna Åstorp, Bjuv och Båstad som är nästan exakt lika stora. Bjuv är fortfarande störst med 14.599 innevånare (+157 sedan förra året) men Åstorp är nu tvåa med 14.466 (+276 sedan förra året) medan Båstad nu är minst av de tre med 14.213 (-24 sedan förra året). Visst är det spännande?

Dagens skratt fick jag när jag (mot alla odds) läste familjesidan i Helsingborgs Dagblad. På en helsida berättades att Linda Rosing i morgon fyller 35 år. Och det var väl inte det som var det roliga. Men längst ner på sidan finns alltid ett dagens "Citatet". - "De som anser att pengar gör allt, kan med fog misstänkas för att göra allt - för pengar." Ett onekligen välplacerat citat. Jag undrar om det var medvetet?

Inga kommentarer: