lördag 17 januari 2009

Kalla in Lasse-Majas detektivbyrå

Jag var på bio i dag. Lasse-Majas detektivbyrå - Kameleontens hämnd. Jag tog Angeli och hennes kompis Elin med mig för en eftermiddagsföreställning. Och deckaren för ungdomar var ett trevligt nöje. Bra gjord, med både humor och spänning i lagom dos för den åldersgrupp den vänder sig till. Men även vuxna kan med fördel titta på filmen, som naturligtvis slutar lyckligt. Jag ger filmen 4 kameleontägg.

Jag noterar förresten att senaste mätningen av radiolyssnandet är positivt för Public Service och Sveriges Radio. Alla SR:s kanaler (utom P3) har ökat lyssnarskaran. Detta medan de kommersiella kanalerna tappar lyssnare. Tydligen är vi svenskar intelligentare än jag trodde. Har vi tröttnat på meningslöst ordbajseri och musikupprepning?

Jag har vid flera tillfällen kommenterat (och både gjort mig rolig och visat oro över) amerikanens sjukliga fixering vid skjutvapen. Därför skrattar jag extra mycket när jag får mina fördomar styrkta. I bladet läste jag i dag om amerikanen som drabbades av ett smärre missöde när han skull dra upp byxorna efter toabesöket. Den medhavda pickadollan gick av! Nu kanske du tror att storyn slutar med att det var mannens mera ädla delar som träffades. Men, tyvärr, så rolig är inte storyn. Men däremot tvingades man installera ett nytt tvättfat.

Bland de senaste israeliska fullträffarna i Gaza är en skola som drivs av FN:s Unrwa. I sedvanlig ordning kräver FN en förklaring, och i sedvanlig ordning förklarar Israel efter ett par dagar att det var ett misstag... Men uppenbart är att vi lyckligtvis närmar oss ett slut på det direkta mördandet. Dels eftersom Israel lyckats träffa allt för många "felaktiga" mål så att i stort sett hela världen nu börjar inse att den israeliska krigföringen är fel. Dels är det om några dagar dags för maktskifte i USA. och även Obama inte förväntas står för någon speciellt annorlunda politik så anses George W Bush ha varit en av de mest trogna Israelsupportrarna i den amerikanska presidenthistorien.

Jag noterade förresten vid mitt Helsingborgsbesök att det var en massiv demonstration mot mördandet i Gaza som genomfördes där. Beklagligt att jag inte kunde delta själv.

Inga kommentarer: