torsdag 27 mars 2008

Framsteg för kvinnorna - men inte inom börsvärlden

Enligt en beräkning som gjorts av SIS Ägarservice så ser det ut som om andelen kvinnor i styrelsen för de svenska börsbolagen kommer att minska! Av de företag som lämnat ut valberedningens förslag än så länge så sjunker andelen kvinnor i styrelserna till 18,2%. Det är nog dags att följa det norska exemplet och lagstifta om en jämnare fördelning. Börsbolagen har i varje fall visat att en frivillig utveckling inte fungerar. Kort sagt, de svenska börsbolagen har gjort bort sig, dom har försuttit sin chans.

Springtimeuppladdning 2008: Efter modigt övervägande bestämde jag mig för att trots allt ge mig ut på en runda i går på kvällen. Gårdagsmorgonens uppvaknande blev chockartat. Snötäcket satte säsongsrekord, och det fortsatte att snöa under morgon och tidig förmiddag. Men relativt hög temperatur under dagen kombinerat med en hel del sol tog ganska bra på snön. Vilket innebar att framåt kvällen, när temperaturen på nytt kröp under nollstrecket så hade det mesta av snön töat bort. Men det fanns ju snö/is på en del ställen så jag var lite tveksam. Men som sagt, jag gav mig ut. Och det kändes riktigt bra. Och trots att det låg kvar en hel del snö uppe i skogen på sina ställen i spåret, trodde jag faktiskt att tiden skulle krypa under 30 minuter på sexkilometersrundan. Nu blev det inte så, men 30.05 är ändå bästa tiden den här omgången.

Kimmy tillbringade (tillsammans med Ingela) en stor del av gårdagen på Sjukhuset i Ängelholm. Han skulle operera tänderna på Barnkliniken och fick sövas. Ett stort tack till underbar personal.

Svenska folkets förtroende för kärnkraftsföretagens information är rekordlågt. Kan det ha något med Forsmarksskandalen att göra? Tillbuden i Forsmark anses vara det allvarligaste som hänt inom svensk kärnkraftsindustri någonsin. Men den information som lämnades från Forsmark var så tillrättalagt att svenska folket inte förstod detta. Något som förvånat i utlandet.

Chockad kungsfågel
Vi fick besök på balkongen i morse. Medan jag satt i godan ro i köket och käkade frukost kom Ingela in och bad mig komma. En kungsfågel hade flugit på fönstret ut till balkongen och satt nu helt orörlig på balkongen. Till slut lyckades jag få ett acceptabelt kort på den chockskadade stackaren innan jag med pekfingret lyfte upp den lilla rackaren (det var inte mycket den vägde). Och det tog inte så många sekunder innan den stackaren flög iväg. Ett lyckligt slut på något som ju kunde slutat tragiskt. Jag hoppas bilden blev acceptabel. Jag lyckades inte få min egen kamera till att få skärpa. Autofokus är bra, men inte när automatiken inte vill som man själv vill.

För övrigt kan jag notera att gårdagens tre morgontidningar i morse resulterade i 0 (noll) sådana till frukosten. I går kom den sedvanliga Helsingborgs Dagblad samt den Svenska Dagbladet som jag har en gratismånad av. Och bara några minuter efter dök det av oförklarlig anledning upp en Sydsvenskan i brevlådan också. Och i dag som sagt inte en enda till frukosten. Ett telefonsamtal för att klaga resulterade i ett automatiskt svar om tryckpressproblem i Helsingborg. När jag kom hem till lunch hade det trillat in tre stycken tidningar igen. Fast ingen Helsingborgs Dagblad, istället en Nordvästra Skånes Tidningar. För de som inte känner till det hela, så det som i allmän statistik kallas Helsingborgs Dagblad (HD) egentligen är tre tidningar. HD, Nordvästra Skånes Tidningar (NST) samt Landskrona Posten (LP). Innehållet är i princip det samma, men HD har extra material om Helsingborg, NST om Ängelholm och LP om - rätt gissat Landskrona. För oss Åstorpare kan det kvitta.

Inga kommentarer: