lördag 29 mars 2008

Den där Husmark Pehrsson

Morgontidningsdistributionen förundrar mig mer och mer. Jag börjar undra om det kan vara så att någon gammal bekant har fått jobb som tidningsbud och behagar skämta med mig. Sedan jag för en kort tid sedan inledde en enmånaders provprenumeration på Svenska Dagbladet (gratis naturligtvis - man är väl snål) tror jag knappt att det en enda dag har blivit helt rätt. Ett par dagar har jag även fått en Sydsvenskan. I dag kom det ingen Svenska Dagbladet (däremot lyckligtvis HD som vanligt). Å andra sidan så fick jag en Sydsvenskan istället. Å tredje sidan så prenumererar jag ju inte på Sydsvenskan så jag ska inte ha någon. Å fjärde sidan så var det gårdagens Sydsvenskan jag fick!!! Jag såg det inte omedelbart, men när jag läste den började jag tycka att man i höghuset på Segevången utmed järnvägen var lite efter sig i nyhetsrapporteringen. Många nyheter upplevde jag som gamla. Och vid en koll på framsidan bekräftades misstanken - det var gårdagens tidning. Å andra sidan var det ju bra att jag fick den eftersom jag då fick läsa det debattinlägg Socialförsäkringsminister Cristina "en tredagars släng av utbrändhet" Husmark Pehrsson (m) skrev om sina nya tankar om ättestupan i sjukförsäkringen. Fast å tredje sidan så hade man ju mått bättre om man slapp läsa rappakaljan. ST:s ordförande Siv Norlin hade i torsdags ett debattinlägg i Aftonbladet som hade mer anknytning till verkligheten än fru Husmark Pehrssons fantasiberättelse. ST är den fackliga organisation som organiserar en överväldigande majoritet av personalen inom Försäkringskassan (det finns några socionomer och annat löst folk som tycker det är finare att vara med i SACO.....:-) Jag noterar förresten att många av de reträtter från och kompletteringar till det ursprungliga förslaget som fru Husmark Pehrsson efter förödande kritik utlovat inte fanns med när nu propositionen lades fram. Det var väl antagligen därför propositionen inte presenterades vid en presskonferens som är brukligt. Hon gjorde nog bäst att gömma sig för näsvisa journalister!

En av landets roligaste ståuppkomiker är Johan Staël von Holstein. Han presenteras alltid som den framgångsrika entreprenören, men det brukar vara tyst om alla som förlorat pengar på hans misslyckanden. Hela kultursverige fick hjärtinfarkt när Högeralliansen utsåg honom till ledamot i Kulturrådet. Själv fick jag svårt för att hålla mig från skratt. Nu har han föreslagit att t.ex. författare som är riktigt framgångsrika ska avsätta 10% av sina royaltyinkomster till att finansiera kulturstödet åt mindre framgångsrika kulturarbetare. Jag tycker det är en fantastiskt bra idé som det skulle gå utmärkt att vidareutveckla. T.ex. skulle man kunna tänka sig att framgångsrika företagsledare avsatte 10% av sina bonusar till att finansiera A-kassorna. Egentligen skulle man kunna tänka sig att förenkla systemet. Man kunde införa en extra skatt på 10% på höga inkomster som användes för att finansiera socialförsäkringarna. Man kunde ju kalla det värnskatt!!! Tack Johan för en utmärkt idé, den fortsätter vi att vidareutveckla. För det var väl ungefär så här du menade - väl? Detta är vad som kallas solidaritet - känner du till det ordet Johan?

Även den tredje av de fyra amerikanska soldater som ursprungligen åtalades för den s.k. massakern i Haditha i Irak har nu frikänts. Precis innan rättegången skulle påbörjas meddelade den amerikanska marinkårens ledning att den åtalade korpralen inte längre anklagades för några brott. Att gå in i civila hus och med automatvapen meja ner de som bodde där är alltså inget brott. I varje fall inte om de som skjuter är amerikanska ockupationssoldater och de som skjuts ihjäl är irakier. Återstår gör den fjärde soldaten, den som förde befälet. Troligtvis kommer han att dömas till 5 dagsböter, villkorligt. Eller kanske fotboja i 3 dagar. Eller möjligen frikännas eftersom han bara lydde order. Och de som gav ordern kan inte åtalas för dom lydde också bara order. Och presidenten kan inte åtalas för han har immunitet.

Inga kommentarer: