torsdag 13 december 2007

EU myglar igenom

Folkomrösta om EU-fördraget
Under stor högtidlighet och pompa och ståt har ett antal EU-vänner transporterats till Lissabon för att där underteckna EU:s nya fördrag. Sedan återstår bara att smyga igenom godkännandet i de olika parlamenten. Att göra om misstaget från förra försöket, dvs att fråga innevånarna i folkomröstningar, det gör man inte. EU:s ledare har i Lissabon lovat varandra att inte riskera några motgångar. Alltså blir det inga folkomröstningar. Därmed basta!

SCB:s stora undersökning av partisympatierna publicerades i dag. SCB frågar i sin undersökning närmare 10.000 svenskar, medan de andra undersökningarna som publiceras i tid och otid ofta bara pratar med en tiondel så många. Enligt SCB:s undersökning är Socialdemokraterna det enda parti som ökat sedan valet. Upp närmare 11% till 45,9%. Övriga partier har tappat mer eller mindre. S har i dag tillsammans med Vänsterpartiet egen majoritet (V får 5,1%, ett minus på mindre än 1 procent). Miljöpartiet står i princip stilla på 5,2%. De stora tappen ligger naturligtvis på Högeralliansens sida. Moderaterna -3,6 till 22,6%, Kristdemokraterna -2 till 4,6%, Centern -1,7 till 6,2% och Folkpartiet -1 till 6,5%. Visst kan man tycka att de påklistrade leendena hos regeringsledamöterna blir allt mer påklistrade?

Skandalföretaget Ekfors Kraft (som ligger i konflikt med Övertorneå och Haparanda kommuner) har fått besök av Skatteverket. Man beslagtog bland annat bokföringshandlingar för de olika bolagen i koncernen och även för ägaren Mikael Styrmans enskilda firma. Bolagen har inte lämnat in deklaration och har för tillfället en skatteskuld på nästan 24 miljoner kronor. Är det inte dags för Mats Odell att göra en omvänd utförsäljning här. Han och Maud kan väl enas om att förstagliga verksamheten så det blir ett slut på pajaserierna!

För övrigt har jag lyckats undvika att se en enda Lucia i dag. Ganska skickligt, eller hur?

Jag läste förresten i Aftonbladet att en internationell undersökning som gjorts påstod av svenska män var nästan sämsta älskarna i världen. Där fick min tro på statistik sin slutliga törn. Det är ju lögn, lögn och förbannad dikt. VI ÄR BÄST!

1 kommentar:

Vinterande sa...

Jag klarade mig undan de vitklädda upplysta igår jag med... Största anledningen till det var att jag faktiskt höll mig hemma i lägenheten.
Kändes inte som någon större förlust att missa dem heller...