söndag 30 december 2007

Så har även jag sett Arn

Så blev det då även dags för Kevin och mig att åka in och titta på Arn. Vi pratade om det redan förra helgen, men då drog diskussionerna ut på tiden så att när vi äntligen bestämde oss så fanns det inga bra platser kvar vid lämpliga föreställningar. Alltså fick det bli denna helgen istället. Så vi tog tåget in efter lunch för att se en av eftermiddagsföreställningarna. Och jag tycker att vi fick valuta för pengarna. En del av kritiken jag sett som framförts har dels handlat om att speakerrrösten i början var onödig. Och jag håller inte alls med. För den som inte är familjär med historien tycker jag den var alldeles utmärkt som introduktion. Jag har också sett kritik som säger att det var för utdraget och långtråkigt. Allra helst i början. Men inte heller här håller jag med. Jag föredrar nog en svensk film med ett lite makligare tempo som ger en chans att tänka efter framför en amerikansk action där det mer handlar om snabba filmklipp än att berätta en historia. Om den är historiskt helt korrekt har jag inte aning om. Men det är ju ingen historisk dokumentär, det är en spelfilm. En positiv faktor var att man slapp all kommesiell reklam före filmen. En del trailers för kommande filmer (osedvanligt många svenska) kan man väl stå ut med. Och tunnbrödet som delades ut efter ska smaka gott. Den reklamkampanjen uppskattar jag bättre än en massa fantasilös bioreklam. Gå och se filmen!

Joggingrapport 2007: Det har visat sig vara svårt att hålla målsättningen om två rundor i veckan. Men jag klarar i varje fall ett snitt på mer än en runda. Det är alltid något. I går på kvällen var det dags i varje fall. Under dagen har det regnat en del, så det var ganska blött i elljusspåret vid Tingvalla. Men under tiden jag sprang var det uppehåll i varje fall och egentligen ganska skönt. även om det kanske blåste lite för mycket. Några förväntningar på tiden i går hade jag inte heller. Det är ju bara ett drygt dygn sedan som jag hade magproblem. Så egentligen var tiden 32.00 fullt acceptabel. och bättre än jag hade förväntat mig. Fast det hade ju varit roligt att kunna avsluta året bättre. Nu är det bara att inrikta sig på nästa år.

Som jag befarade så har fyrverkeriterrorn dragit igång på allvar efter julhelgen. Det måste vara mängder av ungdomar vars klockor och kalendrar är helt ur funktion. Det är långt kvar till midnatt nyårsafton när det hela ska smällas iväg. Istället drar man runt i samhällena och skjuter vilt. Och tyvärr ofta på helt fel platser. Det har redan rapporterats om hur fyrverkerier hamnat i barnvagnar, slängts in genom brevinkast, genom fönster. Lagts i brevlådor och papperskorgar och så vidare. Egentligen är det underligt att man får sälja fyrverkeripjäser utan att kräva att den som köper har polistillstånd för att använda pjäserna. Hur som helst vill jag komma med sedvanlig uppmaning. Bojkotta under det kommande året den affär som låter pengasnikenheten ta överhanden över ansvaret och säljer skiten!

Och så ser jag att återigen har en rottweiler bitit ihjäl en människa. Jag tror inte att en rottweiler biter oftare än en pudel eller tax. Men konsekvensen när en rotweiler biter är värre. Den biter (ofta) för att döda. Det gör inte en pudel eller tax. Och du har inte en chans att försvara dig, mot en pudel eller tax går detta. Jag begriper inte hur folk kan skaffa en rottweiler (eller liknande hund). Dom är ju inte ens vackra eller söta. Det handlar nog mest om att få visa makt. Och om det är motivet bakom att skaffa en hund ska man inte ha hund. Inför hundkörkort!

Inga kommentarer: