onsdag 12 december 2007

Tvivelaktig hjältinna

Jeanne Assam har blivit hjälte i USA. Hon sköt nämligen ihjäl Matthew Murray när han öppnade eld i en kyrka i Colorado innan för många offer hann drabbas. Är det mer än jag som känner en viss tvekan inför ett samhälle där en kyrka känner sig manad till att ha en beväpnad vakt? Är det inte dags att fundera om något är fundamentalt sjukt i ett samhälle när man ens kommer på den tanken?

Tidningarna var lite oense efter måndagens pingvinmiddag. Någon utnämnde Silvia till balens drottning, någon tyckte det var Vickan och någon annan att det var Madde. Men ingen tidning jag såg kom på tanken att det kunde vara någon icke-blåblodig som hade valt bäst maskeradkreation. Själv har jag inte den blekaste aning om vem som vann ligan. Jag tvivlar på att någon ändå kunde klå Birgit Friggebos klyfta. Jag såg förresten att Madde inte tålde maten. Hon fick vinterkräksjuka enligt nyhetsrapporterna. För det kan väl inte vara så att man köpt köttfärsen på ICA Maxi?

Försäkringskassan har fått ny ordförande. Inger Efraimsson meddelade i dag att hon inte stog till förfogande för en ny period. Hon tycker (som de flesta) att jakten på de sjuka vridits upp några varv för långt. Ingen mår bra av att gå sjukskriven, och det är självklart att den som kan jobba också ska göra det. I varje fall ska inte samhället betala om man väljer att inte jobba. Men piskan på de sjuka har blivit för intensiv. Alltså väljer Inger att hoppa av jobbet. Något hon tydligen meddelat Socialförsäkringsminister Cristina "en tredagars släng av utbrändhet" Husmark Pehrsson för länge sedan, men utan att få någon reaktion. Men tydligen har man ändå arbetat intensivt på Socialdepartementet, för den nya ordföranden som presenterades senare under dagen var tillfrågad för länge sedan. Vår nya ordförande blir tydligen Erik Åsbrink. Inte direkt min socialdemokratiske favorit. Men vi får väl ge honom en chans. Det är ju ändå Curt och Margot som bestämmer.

Jag fick göra ett lite mer akut besök hos tandläkaren i dag. Jag lyckades i helgen bita sönder en framtand (dvs bita av en lagning). Jag har fått läspa värre än vanligt några dagar innan jag i dag kunde dyka upp med ett nytt leende och nästan 800 kronor fattigare.

Inga kommentarer: