söndag 16 december 2007

Det är farligt att jogga

Jag läser i tidningen Runner's World att inbitna joggare (gifta med icke-joggare) löper tre gånger så stor risk för att äktenskapet kraschar än för den som är en soffpotatis. Detta gällde manliga joggare. För kvinnliga joggare var risken 6 gånger så stor. När jag läst det hela bestämde jag mig omedelbart för att inte ge mig ut och springa en runda i kväll. Har äktenskapet hållit i mer än 20 år så får inte en joggingrunda komma emellan. Fast det kan ha spelat in för beslutet att det är ganska kallt i dag. Minusgrader och jogging är två saker som går dåligt att kombinera - i varje fall för mig. Och det ska också tilläggas att de joggare som deltog i undersökningen tydligen sprang 7 mil eller mer i veckan. Det var alltså inga vardagsmotionärer. Snarare joggingmissbrukare. Och undersökningen visade också att om båda parterna höll på med regelbunden jogging så var skilsmässofrekvensen mer eller mindre noll. Så ut och jogga med er - men ta det lugnt och ta partnern med!

I Aftonbladets söndagsbilaga läser jag om en del bortskämda divors shoppingmissbruk. För många som fått för mycket pengar gäller att målet är att slösa bort dom på så mycket onödigt som möjligt så att dom inte riskerar att komma till verklig nytta. I samband med Britney Spears vårdnadstvist framkom att hon lade 662.000 kronor på nöjen, presenter och semesterresor och 104.000 kronor på kläder - i månaden! Hon skänkte också 3.250 kronor till välgörenhet. Det är många här på vår jord som fått alldeles för mycket pengar. Dom kan ha tjänat dom på underhållning, på sport eller på affärer. Men det kvittar hur, fördelningen på vår jord är helt fel. Jag har sagt det förr, och säger det igen. Vi saknar inte resurser på vår jord, men vi har fördelat dom helt fel. Och eftersom många av dessa bortskämda och överbetalda ofta inte vill dela med sig så finns det inget annat att göra än att se till att vi har en marginalskatt värd namnet och en förmögenhetsskatt kvar så att överblivna resurser används till allas bästa.

Inga kommentarer: