fredag 21 december 2007

Rapport från dårhuset

I dag har jag ägnat en stor del av arbetsdagen åt att packa. Försäkringskassans personal i Helsingborg är nämligen fördelade på två arbetsplatser. En del sitter inne i Centrum i nyare lokaler och en del sitter i de äldre lokalerna på Söder. Efter nyår ska i stort sett alla i Centrum flytta ut till Söder, medan en stor del av de som sitter på Söder ska flytta in till Centrum. och eftersom jag nu ska ha cirka två veckors semester och umgås med mina barn fick jag ju packa ner i dag. Det innebär den tredje flytten på ett par år. Och om mindre än ett år ska vi flytta igen, då till Lund. Men dit följer jag inte med, då får det var nock. Det har från personalen kritiserats att flktten måste göras mitt i jul- och nyårsbestyr, men det har förklarats med att det är bara då som vaktmästarna är tillgängliga. I dag kom det ut besked om att flytten sker någon dag tidigare än tidigare meddelat, och att det är en flyttfirma som ska göra den.... Jag fick därför ett mycket gott skratt när jag blev uppmärksammad på en liten skrift som sammanställts med visdomsord om hur bra arbetsplats Försäkringskassan skall vara. Bland annat står det att "Försäkringskassan ska vara en invecklad arbetsplats"! Så sant, så sant. Fast jag tror att dom menar utvecklande arbetsplats. Men det tryckta är mer sant.

Vilka är de bästa uppfinningarna som gjorts? Uppfinningar som egentligen inte är avancerade, men smarta och som underlättar för många människor. Rollatorn (som väl är en svensk uppfinning?) är ju egentligen inget avancerat som krävt årtionden av forskning för miljarder dollar. Men trots detta är den en fantastisk tillgång för många som genom den får en helt annan mening med livet. En annan egentligen enkel uppfinning men ändå smart är dragkedjan. Tänk så ofta vi tar den för givet. I byxor, jackor osv. Vilken är då den sämsta uppfinningen som skådats? Jag skulle gissa att det är plastdragkedjan. Köper du ett klädesplagg med dragkedja av plast kan du vara övertygad om att den dragkedjan lägger av långt innan något annat på klädesplagget är utnött. Skulle man inte kunna tänka sig att EU införde ett förbud mot dragkedjor av plast? Kan man inte anföra miljöskäl? Att inte använda något så miljöskadligt som plast bara för att kunna få in en produkt under rubriken slit och släng. FY FAN för plastdragkedjor!

Ryanair är ett flygbolag som älskar att få publicitet. Nyligen hamnade man på löpsedlarna sedan man börjat sälja en kalender för 2008 med mer eller mindre avklädda flygvärdinnor. Uppenbart är att Ryanairs ledning inte vaknat upp i den moderna världen utan lever kvar i det förgångna. För några veckor sedan handlade rubrikerna om Ryanair om det faktum att man är det flygbolag som fällts flest gånger av konsumentverk och motsvarande. Ryanair är väl det enda större flygbolag som inte följer utslag som ger passagerarna rätt. För inte så länge sedan utmärkte sig Ryanair med att inte ta flygets miljöproblem på allvar. Är Ryanair egentligen ett seriöst företag?

Och apropå flygets miljöproblem så ser jag att antalet svenskar som flyger på långsemester till Thailand och liknande avlägsna platser ökar med stormsteg. Visst ska vi värna miljön, bara det inte går ut över min semester tycks svensken resonera. En enda semesterresa till Thailand förorsakar lika mycket utsläpp som normalsvensken skapar här hemma på flera år.

För övrigt ser jag att butikskedjan Lindex i fortsättningen ska satsa på herrkollektioner istället för dagens kollektion som ju vänder sig till kvinnor och barn. Det måste vara så eftersom samtliga kvinnor i bolagsstyrelsen har sparkats ut och ersatts av en grupp ingrodda finska gubbar. Jag får väl överväga om familjen ska klippa Lindexkortet i plånboken.

Inga kommentarer: