torsdag 6 december 2007

Fiffel på ICA

Någon som såg Uppdrag Granskning på TV i går på kvällen? Att det lite då och då förekommer fiffel med datummärkning av kött och annat fiffel med matvaror var inget som förvånade mig. Men att samtliga 4 av ICA:s största Maxi-butiker runt Stockholm medvetet och konsekvent fifflade med maten var faktiskt mer än jag vågade tro. Här handlar det inte om små livsmedelsbutiker som kämpar för överlevnaden och måste spara på allt. Det handlar om affärsägare som tjänar mångmiljonbelopp varje år som i snikenheten för att tjäna ännu mer lurar oss konsumenter. Det var riktigt roligt (?!?) att se upprepade intervjuer med ICA-handlarna. Första intervjun skröt man över hur fin butik man hade. I andra intervjun började dom bli misstänksamma och verkade nervösa. Och i den sista intervjun sedan dom sett de avslöjande filmerna var man skamsna och skämdes tydligt. Frågan var vilket dom var mest rädda för. Att förlora några av sina miljoner. Att få skämmas offentligt? Att riskera att förlora en guldgruva? Jag undrar om dom blir utbytta? Vågar man handla i dag? Det är nog inte roligt att stå i charken på ICA i dag.

En annan snackis i nyheterna är väl Geijer-skandalens återuppståndelse. De tjejer som för mer än 30 år sedan utnyttjades sexuellt av diverse höjdare vill i dag helt plötsligt ha skadestånd. Utan att ta ställning i sakfrågan (för det kan jag naturligtvis inte) så tycker jag nog att det är lite sent påkommet nu. Dessutom tror jag att jag tror mest på Leif G W Persson som tycker det är olyckligt att ett antal mer eller mindre kända individer (som troligtvis är oskyldiga, och som i varje fall inte kan försvara sig) nu hängs ut som brottslingar. Leif G W tror inte på att många av namnen är sanna, och jag tror nog mest på hr Persson som när det hände hade god insyn i utredning. Som Leif G W Persson uttryckte det så var det främst småföretagare i begagnat bil branschen som var kunder. Inte som det i media framställs som, alltså höga politiker.

För övrigt tycker jag inte om när det regnar i ett.

Inga kommentarer: