fredag 28 december 2007

Vinterkräksjuka

Vinterkräksjuka! Tänk på det ordet - vinterkräksjuka. Visst är det så att så fort man hör eller ser ordet så känner man hur det börjar köra runt i magen. Och om man känner efter riktigt ordentligt, så visst har man lite illamående. Det är nästan så att man kan tro att sjukdomen är psykosomatisk. Hur som helst sov jag i stort sett inget under natten. Jag kunde helt enkelt inte somna utan låg bara och vred mig. Strax efter midnatt började de regelbundna besöken på toa. Och dagen har tillbringats liggande i en säng med att försöka hålla koll på magen och att försöka sova lite då och då. Det är dock inte idealiskt med en sysslolös 9-årig autistisk grabb som helst vill kela och gosa. Har man ont i magen är det inte att rekommendera när han lägger sig ovanpå. Och mår man illa är inte en massa pussar och kramar det ideala heller. Men om det hela är vinterkräksjuka, vanlig hederlig (?!?) maginfluensa eller kanske köttfärs från ICA har jag ingen aning om. Men eftersom Ingela och Kimmy hade en omgång före julen och Angeli på julafton så kan man ju ha sina misstankar. Jag har dock känslan av att jag kommit lindrigt undan.

Bankernas räntenetto stiger rekordsnabbt. Förra året drog de fyra storbankerna in drygt 80 miljarder på skillnaden mellan obefintliga räntor på sparkonton och de inte lika obefintliga räntorna på utlånade pengar. Och i år beräknas räntenettot stiga med minst 10%. Men det måste ju löna sig att göra affärer. Även om propagandamegafonen Svenskt Näringsliv försöker hävda motsatsen. Ja, dom hävdar inte att det inte ska löna sig, dom hävdar att det inte lönar sig.

Jag såg förresten att det uppenbarligen är en kampanj på alla fronter som just nu förs från ovan nämnda propagandaorganisation. En kampanj för att få svenska folket att älska att konsumera. Konsumera mera lyder slagordet. Ni har väl sett de löjliga sagorna som publicerats på bland annat detta tema. Och jag har också sett flera debattinlägg från ledande företrädare. Senast idag i Sydsvenskan där två debattörer från Svenskt Näringsliv tycker att det är ansvarslöst att driva tesen att vi måste minska vår överkonsumtion. Konsumtion bringar lycka!

Inga kommentarer: