tisdag 4 december 2007

Byt fot med Göran Hägglund

Man får inte vara sämre än att man ändrar sig. Kristdemokraterna gick till val 2006 med bland annat löftet att sänka bensinskatten. Sedan dess har dom tvingats acceptera att Högeralliansen höjt skatten istället. Jag ska inte nedlåta mig till att kritisera KD för att man bättrat sig. Att byta fot är nämligen något helt naturligt för KD. Det finns väl inget parti som hoppat runt på tuvorna och bytt åsikt som just KD. Men det är ett problem som drabbar alla "enfrågepartier". Och då menar jag inte att KD bara driver en fråga, utan att dom inte har en ideologisk grund som bas. Utan i frågor som inte passar in i det kristna ställningstagandet kan partiets åsikt hoppa runt ganska friskt beroende på vem i partiet som råkar få lov att driva sin linje. Egentligen har Miljöpartiet samma problem. Kan man inte ta ställning i frågan i ett miljöperspektiv kan partiets linje spreta ganska ordentligt. Kristdemokraterna är helt onödiga i svensk politik. Och den slutsatsen drar jag efter att alltid ha konstaterat att religionen inte har i politiken att göra. Och plockar man bort den frågan är KD helt onödigt. Miljöpartiet har fyllt en funktion i att driva miljöfrågorna. Den intressanta frågan är vad partiets roll är nu, när i stort sett alla partier (mer eller mindre) har insett allvaret i miljöproblemen. Sedan Centern övergivit sin roll som landsbygdens (och böndernas och skogsindustrins...) parti och bara blivit ett marknadsliberalt parti i mängden är dom onödiga. Vad vi ska ha Folkpartiet till har jag aldrig förstått. Allra minst sedan dom nu också bara blivit ännu ett marknadsliberalt (istället för socialliberalt) parti i mängden. Väck med dom! Och nu är vi nästan nere i ett tvåpartisystem, något som jag ogillar starkt. Så vi får kanske backa igen.....

För övrigt verkar dagens stora fråga vara om vi ska avsäga oss telefonkatalogen. Och här måste jag säga att vi silar mygg men sväljer kameler. Undrar hur många telefonkataloger vi får i brevlådan med reklam som vi inte ens tittar på? Jag använder katalogen lite då och då. Kartorna, företagsdelen, kommundelen osv. Jag startar inte datorn för att hitta ett telefonnummer som går att hitta i katalogen. och jag låter inte datorn stå på när den inte används. Alla ni som för kampanj mot telefonkatalogen, använd er energi på något mer vettigt! I Punkt.se är det till och med en riksdagsledamot (m) från Stockholm (Margareta Cederfelt) som lagt ner möda på att skriva en insändare i frågan. Jag tycker Margareta ska ta ett samtal med sina partikamrater i högeralliansregeringen och klaga på att man som ett av sina första beslut när man fick makten var att avskaffa den lilla flygskatt som sossarna ville införa för att minska flygets miljöutsläpp. Och kanske prata med sina partikamrater i Stockholm om att använda inkomsterna från Trängselskatten till kollektivtrafiken istället för motorvägar. DET hade haft betydelse för miljön. Prata om att sila mygg och svälja kameler.

Fast det finns positiva miljöbesked. Det första beslutet som den nya arbetarregeringen i Australien fattade var att skriva under Kyoto-avtalet. Nu står USA där helt ensam bland industriländerna med att ha ställt sig utanför. Nästa beslut från Australien är att ta hem sina trupper från Irak. Och då står USA där igen.....

Slutligen ser jag att det spelats hockey mellan AIK och Hammarby. Gissa om det blev huliganbråk när 08-orna var igång igen?

Inga kommentarer: