onsdag 27 juni 2007

Äntligen

Äntligen har jag fått igång min huvuddator så att den går att koppla upp sig mot Internet med igen. Den gamla laptop som jag under en dryg vecka varit tvungen att koppla upp mig med har varit lite väl trög, även sedan den fått sitt operativsystem uppdaterat. I dag är en processor på 400 MHz i trögaste laget. I varje fall om man är van vid snabbare mojänger. Hur som helst så gick det helt plötsligt att trycka i det gamla nätverkskortet igen, installera detta manuellt och sedan igång igen. Antagligen behövde det bara vara ute i kylan ett tag för att inse att med Sven tramsar man inte. Here we go again!

För övrigt gjorde jag en fantastisk affär i dag. Min lilla bärbara "bergssprängare" som jag haft på jobbet lade av helt plötsligt i måndags. CD-spelare ansåg att den hade gjort sitt. Så när P1 på radion blivit för tråkigt (matlagningsprogram, vinprovning och liknande) har det inte funnits något alternativ med att spela en CD-skiva istället. Det är nästan så att mina arbetskamrater saknat discot när dom i korridoren har passerat mitt rum (hrm...). Hur som helst har jag skaffat fram en billig CD-freestyle och skaffade i dag ett par billiga högtalare till denna. Och gjorde ett kap. För bara 59 kronor fick jag ett par 130 watts högtalare! Fast jag undrar om Hama använder något annat sätt att mäta effekten på högtalare än vad som traditionellt används. Min gissning är att det ska vara 1,3 watt eller något liknande. Men det står med mycket stora bokstäver 130 watt på kartongen. Men jag fick mig ett gott skratt när jag såg texten i varje fall. Hur som helst så låter dom i varje fall. HUR dom låter vill jag inte närmare kommentera.

Högeralliansens utnämningspolitik har kommit upp i debatten igen. Man var från Högeralliansen innan valet mycket kritisk till Socialdemokraternas utnämningspolitik. I den värsta undervegitationspropagandan hävdades att man bara utnämnde sossar som tack för sina insatser. Även om verkligheten nog snarare var att den politiska färgen var ganska välfördelad. Däremot fick många f.d. politiker poster, men från båda blocken. Om man vill vara negativ fick dom jobben eftersom dom skulle tackas av, och om man vill vara positiv fick dom jobben eftersom dom i sitt politiska jobb fått kontakter och kunskaper som var värdefulla. Hur som helst skulle Högeralliansen göra det mycket bättre. Allt skulle ske öppet, inga vänskapsposter och tjänsterna skulle utannonseras. Sedan dess har bland annat ett antal gamla vänner till Calle fått ambassadörsposter utan någon utannonsering. Och när man nu ska börja utannonsera tjänster så ska det hållas hemligt. Så gick det med den öppenheten. För övrigt har könsfördelningen kraftigt försämrats. Socialdemokraterna hade målet att det skulle vara jämnt fördelat mellan könen. Den principen avskaffades formellt och det innebär att av de 14 toppchefer som än så länge tillsatts har 10 gått till män och 4 till kvinnor. Så gick det med den principen.

För övrigt kan vi nu förvänta oss höjda matpriser räknar man med. Inflationen kommer att ta fart ordentligt.

Inga kommentarer: