torsdag 28 juni 2007

Skadeglädjen - den enda sanna glädjen

Jag vet inte om jag ska skämmas för min reaktion, eller om jag bara ska fortsätta att skratta. Tydligen har Skatteverket i samarbete med myndigheter i Spanien och Tyskland begärt in uppgifter från spritleverantörer i respektive land på kunder i Sverige som köpt sprit på postorder. Och man har nu skickat ut brev till 6.000 svenskar och krävt in den skatt dom inte betalt in, inklusive förseningsavgift. Vid stora inköp även skattetillägg. Och den här gången torde de snikna halvalkisarna ha svårt att försöka krypa undan via EU-regler eftersom ju EU fastslagit att även om man köper spriten utomlands så ska man betala den egna skatten om man inte själv bär spriten över gränsen. Jag hoppas de 6.000 köparna drack sin sprit med andakt. Den blev dyrare än om dom gått till Systemet och köpt den! Haha!

I USA har det offentliggjorts papper som berättar om hur CIA struntat i lagar och spionerat på egna medborgare i USA och gjort upprepade försök att mörda Fidel Castro. Mordförsök som stärkt Fidels grepp över Cuba genom att göra honom till en ännu större hjälte för cubanerna. Det ska bli intressant att läsa papperen som en gång i tiden offentliggörs och som berättar om alla lagvidriga inslag i kampen mot terrorismen. Hemliga fängelser, tortyr, illegala fängslanden och illegal avlyssning. För att inte tala om det som kryper fram som inte ens finns med i dagens beskyllningar. Fast tyvärr lär man väl ha hunnit avlida innan papperen kommer på bordet.

Jag ser i Metro att Försäkringskassan börjat inse att man gjort sig av med för mycket personal. Försäkringskasseanställda fortsätter att lämna sina jobb för att söka sig till andra bättre arbetsplatser. Om man i dag gjorde en undersökning av vilka webbplatser som besöks från datorer inom Försäkringskassan så ska vi se att Arbetsförmedlingen ligger i topp. Ju närmare den planerade centraliseringsomorganisationen vi kommer, desto fler söker allt mer aktivt andra jobb. Tydligen har man nu till och med börjat försöka övertala sådana som sagts upp att återvända. Själv skickade jag min 10:e jobbansökan i dag. Ju närmare Titanic (=Försäkringskassan) kommer sitt isberg (kraschen) desto vidare blir mitt (och många andras) jobbsökande.

För övrigt anslöt jag mig i morse till alla tvivlarna till hotet om en global uppvärmning. Om man klockan sju på morgonen den 28 juni sitter och åter frukost och ser att det är 11 grader varmt ute, då finns det inget som heter global uppvärmning!

Inga kommentarer: