tisdag 26 juni 2007

Mordisk nöjesjakt

Jag är i princip motståndare till jakt. Jag kan inte förstå hur folk kan finna nöje i att jaga djur. På senare tid har jag dock tvingats revidera denna min ståndpunkt. Jag har nämligen själv börjat syssla med nöjesjakt. Bakgrunden är att Ingela under de senaste åren planterat pumpor i trädgården. I år har denna pumpaodling främst handlat om snigelmatning. Ingela kan på eftermiddagen plantera väl uppdrivna plantor för att dagen efter finna att dom helt försvunnit. Förbannade snigeljävlar! Jag ger mig alltså dagligen ut på snigeljakt i trädgården. Utrustad med en trädgårdsskyffel går jag runt och massakrerar sniglar - och finner stort nöje i detta. En mycket effektiv metod är att hacka en snigel i bitar, och sedan låta den ligga. Man återvänder sedan efter 10-15 minuter och kan då massakrera ytterligare 3-4 sniglar som samlats för att i sann kannibalanda kalasa på sin släkting... Jag njuter av min mordiska trädgårdsrunda! Men, jag tror att om tjugo år domineras den svenska naturen av ofantliga jättesniglar som äter allt i sin väg. Precis som dinosaurier dominerat världen och sedan dött ut, och nu vi människor dominerat kommer om en kort tid snigeln att dominera jordklotet. Dessa slemmiga......

Brottsförebyggande rådet har undersökt anmälningar om misshandel som gjorts till polisen och vad som hänt med dessa. Och det visar sig att många utredningar läggs ner trots att det finns underlag för ytterligare utredning. Troligtvis i jakt på kortare handläggningstider. Det visar sig också att 45% av anmälningar som gjorts av personer med utländsk härkomst läggs ner utan vidare utredning mot bara 11% av anmälningar som gjorts av etniska svenskar. Självklart beror detta på att språkförbistringen gjort att utredningsunderlaget varit bättre när det gäller anmälningar från svenskar och det alltså varit lättare att fortsätta utredningen. Att antyda något annat vore att grovt underskatta den svenska poliskåren.

Under förra året fördubblades produktionen av opium i Afghanistan. I dag står landet för 90% av världens totala produktion av opium. Befrielsen av landet från talibanerna har fått katastrofala effekter. När talibanerna hade kontroll över landet förbjöds opiumodlingen av de rättrogna muslimerna. I dag finansierar talibanerna (och andra) en stor del av kriget med just opiumodling. Och med en officiell makthavare som inte har kontroll över landet går det som det går.

Göteborgs universitets regelbundna undersökning av svenska folkets åsikt om den svenska alkoholpolitiken visar ett fortsatt ökat motstånd till att sänka skatterna på alkoholen och ett ökat stöd för att behålla Systembolagets monopol. Det finns också andra siffror som visar att allt fler ungdomar karakteriserar sig som helnykterister. Kanske ska vi inte se allt i det negativa.

Med risk för att upprepa mig så tycker jag att svenska folket är tillräckligt intelligenta för att förstå sig på om EU:s nya konstitution ska godkännas eller inte. Sverige är inte befolkat av en hop halvidioter som inget begriper som makteliten försöker påskina i sin rädsla för att vi inte ska lyda och rösta rätt vid en folkomröstning. Folkomrösta om EU-konstitutionen!

Inga kommentarer: