måndag 18 juni 2007

Datorskrälle

Datorer är en fin uppfinning. Mycket användbart. Tillgång till Internet är värd mycket, man kan göra ofantligt mycket på ett enklare och snabbare sätt med tillgång till nätet. Men, det gör också att man blir beroende. I dag skulle jag förutom det sedvanliga som läsa epost och fixa bloggen även flytta pengar mellan konton och boka tågbiljetter. Vad händer när jag ska logga in? Ingen förbindelse. Omstart, koll av kablar. Inget hjälper. Inget annat att göra än att kontakta Telias support, som konstaterar att allt fungerar, förutom att datorn inte ger sig tillkänna. Troligtvis nätverkskortet som inte är helt OK. Jag har snott ett nätverkskort från en dator som inte används. Det hjälpte inte. Nu har jag fått plocka fram en gammal laptop som normalt aldrig är ute på nätet, och med hjälp av den fått kontakt med världen utanför. Just nu installeras brandvägg, det har ju inte behövts förr. Och eftersom den inte varit ute på nätet på evigheter börjar den ladda ner Windowsuppdateringar till förbannelse. Den kommer att hålla på med det till midnatt. Och under tiden går allt trögt som.... Som sagt datorer är bra, men då ska dom fungera också.

Det franska valet blev inte den jordskredsseger för högern som det hade förväntats. Istället gick vänstern frram och tog en hel del mandat från styrande högern. Det räckte inte för att ändra majoritetsförhållandet. Men det gick åt rätt håll i varje fall. Alltid något att glädjas över i all bedrövelse.

Annars var det där med att köpa biljetter på SJ ett kapitel för sig. Inte är det lätt att välja vad man vill åka. Inga priser är konstanta. Varje avgång har sitt pris. Och jag tycker att något har ändrats sedan i går också. Sedan kommer problemet att få ut biljetterna. Helsingborg, en av Sveriges största städer har ingen SJ-expedition. Men jag tycker mig ha sett en automat stående på Knutpunkten. Vi får se om vi kan få fram biljetterna ur den i morgon.

Annars har jag åkt tåg billigt några dagar nu. Skånetrafiken har något dom kallar Sommarkort. Med vilket man kan åka billigt under sommaren. Detta började gälla i fredags. Än så länge har man inte kunnat aktivera dessa kort på automaten här i Åstorp. Och eftersom dom inte går att använda, kan man ju inte betala med dom. Alla resor från Åstorp blir som en följd gratis. Jag har köpt vanliga biljetter istället, och fått tillbaka pengarna eftersom det ju blivit dyrare än Sommarkortet skulle blivit. Undrar när dom lyckats programmera automaten.

Inga kommentarer: