måndag 2 oktober 2006

Satsning på vägar - inte järnvägar

Högeralliansens trängselavgiftskompromiss verkar bli kritiskt emottagen av alla engagerade parter. Vilket tyder på att det var en ganska bra kompromiss, eller? De som är motståndare till trängselavgifterna (dvs de moderatledda kommunerna runt Stockholm) ser beslutet som ett svek. Man räknade nog kallt med att en moderatledd regering var en garant för att inte trängselavgifterna skulle permanentas. Förespråkarna i Stockholms stad är kritiska eftersom pengarna ska satsas på mer vägar kring Stockholm (för över 20 miljarder), samtidigt som järnvägens Citytunnel (som redan kostat en miljard och beräknats till 13) stoppas. Det är inte lätt att göra alla tillfreds. Men att det hela slutar i en satsning på vägar, inte kollektivtrafiken säger kanske lite om hur debatten gått inom högeralliansen.

För övrigt såg vi att ett gäng (som hävdade att dom sympatiserade med Sverigedemokraterna) terroriserade passagerare som såg utländska ut på en kryssning till Göteborg. Här ser vi vad som släppts loss av framgångarna!

Fast vi har ju klarat oss bättre än många länder nere i Europa. I Österrike fick trosfränderna närmare 15% i valet. Det finns anledning att komma ihåg att Österrike inte invaderades av Nazityskland, man snarare anslöt sig.

Inga kommentarer: