torsdag 19 oktober 2006

Jovisstja, så var det ett polskt hembiträde jag glömt

Jovisstja, så hade vi ett polskt svartjobbande hembiträde utan arbetstillstånd i fyra år också, det hade jag alldeles glömt bort. Ja, det är senaste nytt från finansminister Anders Borg. Snart går det inte att göra parodi på regeringscirkusen. Det går inte att göra en parodin som är mer makalös än verkligheten. En sak är säker, i dag jag vill inte byta med Fredrik Reinfeldt - även för en miljonlön.

Men jag ska inte bara klaga på regeringen. I budgeten finns faktiskt en del bra inslag. Höjningen av tobaksskatten tycker jag är ett bra inslag. Även om jag tycker att höja extra mycket just på snus känns lite olustigt. Fullföljandet av bensinskattehöjningarna från tidigare tycker jag också ser bra ut. Och i går lyckades man upptäcka att det står klart att det inte blir någon sänkning av spritskatten. Och även om min gamle SSU-kollega Kent Härstedt är upprörd tycker jag att det är bra. Vi ska inte ge efter för de europeiska spritliberalerna utan fortsätta att stå upp för den svenska restriktiva alkholpolitiken. Sätt åt smugglare och langare istället.

Slutligen såg jag i ett nyhetsbrev jag fick i eposten att en undersökning bland svenska företagsledare visade att de flesta inte tyckte att lite skattefiffel var något att bråka om. Att stjäla från det gemensamma skulle alltså inte vara något att bry sig om. Jag utgår ifrån att samma företagsledare inte heller tycker att det gör så mycket om de anställda snattar lite prylar på jobbet och tar med sig hem.

Inga kommentarer: