onsdag 19 juli 2023

Fungerande sjukvård

» Har vi det?

Jag läste en debattartikel i Helsingborgs Dagblad skriven av de båda socialdemokraterna Henrik Fritzon som är gruppledare för Socialdemokraterna i Region Skåne och Mikael Skoog som är gruppledare för Socialdemokraterna i Helsingborgs sjukhusstyrelse. Under rubriken: - "Tiotusentals skåningar har tvingats vänta på sjukvård olagligt länge" konstaterar de båda att Skåne klarar sig sämre än resten av Sverige när det gäller att ge vård inom stipulerad tid.

Skåne styrs precis som hela vårt fosterland av en koalition med Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna sittande i Sverigedemokraternas knä. Så det går alltså av naturliga skäl inte så bra. Vårdköerna är långa, kanske delvis förklarade av nedskärningar i budgeten med sparkrav på 3 miljarder. Statsbidragen från partikamraterna i den Brunblå sörja som styr vårt land är för låga. Det finns kanske skäl till att det saknas personal i vården? I Skåne fick sjukvårdspersonalen 2% i löneökning. Dvs långt under det riktmärke som industrin kom fram till. Jag såg för ett litet tag sedan siffror om personalrekrytering i den skånska sjukvården. Man hade rekryterat fler administratörer än vårdpersonal!

Vi kan förstå att det inte fungerar. Låt mig ta mig själv som exempel. I början av januari uppsökte jag min optiker eftersom jag såg rejält dåligt på höger öga. Optikern ringde in en snabbremiss till ögonkliniken där jag var den 24 januari. Dom konstaterade att jag då bara hade 0,4 syn kvar på ögat och att detta berodde på efterstarr. Jag skulle få laserbehandling sade man och skickade hem mig igen. Och sedan har månaden gått och månaden gått och... Jag räknade ut att det idag gått 145 dagar, dvs snart 21 veckor eller snart 6 månader.

Synen har inte blivit bättre sedan dess. Men nu har jag precis bytt ut mina glasögon så att jag ser i varje fall riktigt bra med ett öga. Det finns dom som har det värre. Tror ni dom klarar att höra av sig inom 6 månader? Dom har några dagar kvar! Jo, jag har ringt och undrat och förklarat att jag kan ta en återbudstid med kort varsel.

Världens bästa sjukvård???

Men, gissa vad jag tycker om den Brunblå sörja som styr vårt land, min region och min kommun. Det kan kanske vara på plats att påminna om vår statsministers löfte en gång:

- "Som moderater och förkämpar för individuell frihet och marknadsekonomi har vi ett uppdrag att bekämpa och avveckla välfärdsstaten."

Inga kommentarer: