lördag 8 juli 2023

Sluta snåla

» Sätt igång med investeringarna.

Under en lång följd av år har vi i Sverige snålat på investeringarna i vår järnvägsinfrastruktur. Skulden för detta har alla regeringar, oberoende av färg. Det har helt enkelt satsats för lite. Snålheten har bedragit visheten.

Vad gör då vår nya högerregering, den Brunblå sörjan med Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna sittande i knät på Sverigedemokraterna? Jo, man drar ner på investeringarna! Planerade projekt slopas helt eller flyttas fram i tiden. Detta medan vi alltså får fortsätta av leva med ont om plats för tågen på spåren samtidigt som känsligheten för störningar ökar. Dessutom inträffar det allt för många fel, ofta beroende på dåligt underhåll.

Järnvägsknuten Åstorp
Till detta kan vi lägga idioter som inte förstår hur farligt det är att uppehålla sig på spårområdet. Genar ni över motorvägar också? Det finns tyvärr en del som mår så dåligt att man bara ser självmord som enda utväg. Att ställa sig framför tåget är en metod. En fruktansvärd upplevelse för en lokförare! Alltså stoppas all trafik så fort det misstänks att någon befinner sig på fel plats. Och trafiken kommer inte igång förrän man är säker på att ingen är kvar.

Lägg till Trafikverkets oförmåga att planera trafiken. Övertron på IT-lösningar finns inom alla områden. Det är alltså Trafikverket som ansvarar för spår och för att besluta vilka tåg som får köra.

Trafikverket ansvarar för underhåll och drift. Men skötseln och underhållet utauktioneras till lägstbjudande företag. Olika företag på olika järnvägar. Tågen finns det sedan mängder av företag som kör. Det är fritt fram och sedan bara att hoppas att man får plats på spåren. SJ kör fortfarande flest fjärrtåg. Men det finns privata bolag som konkurrerar. MTR Express (MTRX är kinesiskägt) kör mellan Stockholm - Göteborg. Snälltåget (franskägt) kör med utgångspunkt från Malmö bland annat till Stockholm och till Tyskland. Mellan Malmö - Göteborg konkurrerar SJ med Øresundstågen (som ägs av flera länstrafikbolag) och som även kör tåg i flera sydsvenska regioner. Tågen körs av samma franska företag som Snälltåget. Till detta kommer alla regionala tåg som respektive region ansvarar för. I Stockholm kör t.ex. kinesiska MTR på uppdrag av Region Stockholm. I Skåne har vi Pågatågen som körs på uppdrag av Skånetrafiken av ett brittiskt bolag som i sin tur ägs av de tyska statsjärnvägarna.

Vi kan konstatera att godstrafiken är lika komplicerat. Svenska Green Cargo konkurrerar med ett antal andra bolag, oftast utlandsägda.

Som ni förstår är det komplicerat. Alla dessa företag ska sedan slåss om utrymmet på allt för få spår.

Men vi ska inte heller överdriva problemen. Ibland när man läser och hör offentlig debatt så låter det som om tåg alltid är försenade eller inställda. Så är det ju faktiskt inte. Även om det förekommer. Att flyga innebär inte att risken för försening försvinner. Tvärtom så är faktiskt tågen punktligare än flyget. Men det är kanske så att om tåget är 10 minuter sent så reagerar du. Men om flyget landar på Arlanda 10 minuter sent så bryr du dig inte. Och kör du bil en längre sträcka räknar du nog inte med att komma fram på minuten.

Mitt Åstorp är en gammal järnvägsknut. När jag var barn gick det tåg från Åstorp till Örkelljunga - Markaryd på det som hette Skåne-Småland. Den banan är uppriven - tyvärr. Det hade nog varit underlag för Pågatåg där idag. Det gick tåg från Åstorp till Höganäs - Mölle. Biten från Kattarp är uppriven idag. Kanske skulle det funnits underlag för Pågatåg Helsingborg - Kattarp - Höganäs idag. Man talar idag faktiskt om någon form av spårväg Helsingborg - Höganäs. Fjärrtågen från Stockholm till Helsingborg och vidare till Köpenhamn passerade Åstorp. Fjärrtågen Oslo-Göteborg-Malmö passerade Åstorp. Och de här tågen stannade. Jag kunde stiga på en direkt järnvägsvagn som gick till Paris, Amsterdam, Rom, München osv. Under delar av året också till Moskva osv. Det gick spår i 6 riktningar från Åstorp. Fem är egentligen kvar men det är bara persontåg på tre av dessa. Vi har trots allt direkta tåg från Åstorp till Malmö, till Helsingborg och till Hässleholm/Kristianstad minst en gång i timmen. Vi har alltså trots allt bra kollektivtrafik även om det kunde varit bättre.

God kollektivtrafik gör också att jag ofta tar tåget. T.ex. till Helsingborg eller Malmö. Och, det är inte ofta som det handlar om förseningar som har betydelse. Någon minut hit eller dit kvittar mig. Jag vill alltså inte klaga på det. Även om det händer. Idag tog jag och sonen en tur till Helsingborg. Jag vill inte klaga på att det var försenat, för det var det varken in eller hem. Däremot osedvanligt överfullt. Det var många i Åstorp (ett drygt 20-tal) som skulle på tåget som redan var i stort sett fullt. Och på samma sätt på hemresan. Man kunde önska att Skånetrafiken var mer flexibla. Man kunde t.ex. förlängt tåget.

Annars var det tur att jag inte hade bestämt mig för en tur till Malmö istället. För dom tågen är inställda några dagar. Banarbete på det som kallas Rååbanan (Helsingborg-Malmö). Nu håller man tydligen på i Teckomatorp där Rååbanan korsar Söderåsbanan (där tågen Åstorp-Malmö går). Alltså kommer tågen inte fram.

Det förekommer alltså banarbeten och investeringar. Och det reagerar jag inte på. Ibland kan det till och med bli bättre för oss här i Åstorp. Just nu håller Trafikverket på att bygga dubbelspår på Västkustbanan mellan Ängelholm-Helsingborg. Under vissa skeden i det arbetet kan inga tåg komma förbi. Då kör Öresundstågen Göteborg - Malmö - Köpenhamn en annan väg - förbi Åstorp. Nästa gång blir en period i september. Det innebär att dom tågen ersätter Pågatågen Åstorp-Malmö. För oss åstorpare innebär det att vi får tåg till Ängelholm, vilket vi normalt inte har. Vi får direkttåg till Lund (vilket vi inte har normalt eftersom Pågatågen kör en annan väg) och vi får direkttåg till Danmark. Bra för oss.

Åstorps järnvägar

Men vår snåla högerregering som uppenbarligen inte tror på järnvägen har skurit ner på anslagen till järnvägen och flyttat pengar till vägar och satsar på flyget. För oss åstorpare innebär det att den upprustning av Skånebanan (Helsingborg-Åstorp-Hässleholm) som skulle påbörjats nästa år nu är framflyttad till 2028. Detta är en av Sveriges hårdast belastade enkelspåriga linjer. Men tyvärr styrs vårt land idag av politiker som inte tror på järnvägsinvesteringar. Som inte tar klimatfrågan på allvar.

De som är insatta branschmänniskor oroas för den trafikinfarkt som kommer när trafiken ökar kraftigt sedan man byggt färdigt en tunnel mellan Danmark och Tyskland. Man förväntar sig då en kraftig ökning av trafiken. Som inte kommer att få plats på de spår som finns i Sverige. Och vår Brunblå sörja till regering har alltså strukit och flyttat fram investeringar som måste göras i fler spår för att tågen ska få plats.

Inkompetenta klåpare vill jag kalla dessa!

Inga kommentarer: