fredag 14 juli 2023

Fler intelligenta tankar, men inte sex

» Krafttag i hundfrågan.

Apropå gårdagens löfte från vår kristdemokratiska landsbygdsminister Peter Kullgren (sittande i jägarlobbyns knä) om att "ta krafttag i vargfrågan" utpekande svenska folket som livrädda för alla lösspringande vargar och djurägare hotade av konkurs pga alla tamdjur som vargarna dödar så såg jag en liten notis i dagens lokalblad om en 24-årig joggare som attackerats av en - lösspringande hund. Han fick uppsöka sjukhuset för vård medan hundägaren håller sig undan. Som joggare själv i skogen så kan jag berätta att jag är mer rädd för lösspringande hundar än de vargar (och vildsvin) som finns uppe på Söderåsen. Jag förutsätter att landsbygdsminister Peter Kullgren (KD) snarast tar krafttag i hundfrågan och kraftigt begränsar antalet hundar i vårt samhälle! Det är ett faktum att lösa hundar river fler får än vargar gör i Sverige. Men det handlar nog främst om jägarnas rädsla för konkurrens om bytet så jag förväntar mig inga krafttag. Såg förresten ett inslag i Rapport på SVT som berättade att klimatuppvärmningen och torkan kraftigt minskat älgstammen. Vilka åtgärder kräver ni i jägarlobbyn?

» Vårt försvar rustar.

Vi kan notera att de svenska statsfinanserna blivit kraftigt förbättrade helt plötsligt. Mitt i NATO-euforin så har man nu deklarerat att NATO:s mål om 2% av BNP till militären ska uppnås. Och det är inte slutmålet, det är bottennivån. Militärerna ska helst få ännu mer pengar att leka med. Det är bra att veta att statsfinanserna nu är så pass bra om man säger nej till olika nödvändiga utgifter med hänvisning till att vi inte har råd. Det har vi tydligen! Hur som helst så har militärerna redan börjat spendera pengar på nya leksaker. Jag ser att man ska köpa nya sablar för 50 miljoner kronor! Jo, NYA sablar - för 50.000.000 kronor. Är dom tänkta som närstridsvapen om man nu ska sätta in militären för att hjälpa polisen. Hugg fingrarna av tjyvarna!

Man kan verkligen undra
» Flaggdag.

Det är visst allmän flaggdag i vår demokrati idag. Det är visst så att någon föddes idag för 46 år sedan eftersom just de spermier som simmade snabbast resulterade i att hon föddes. Så då är det allmän flaggdag av någon anledning i vårt land. Jag tror jag fullständigt struntar i att Vickan fyller år idag. Jag tänker inte flagga för henne i varje fall. Kanske en lite försenad flaggning på köksbordet för syrran som fyllde 74 för ett par dagar sedan. Ännu ett grattis Inga! Och sedan fyller ju min dotter 28 år nästa vecka. Grattis på 28-årsdagen Angeli. Vi flaggar för dig också. Men jag struntar i Vickan!

» Mr Erdogan of Turkey.

Jag ser att turkisk media rapporterat att Mr Erdogan of Turkey hållit ett tal inför nyrekryterade värnpliktiga som nu ska bekämpa terrorister och där beklagat sig över att svensk media skildrar honom mycket kritiskt. Han menade att det i princip förs en förtalskampanj mot honom i svensk media och på sociala medier i Sverige. Han utpekas som någon man inte kan lita på och han skildras som mycket tråkig. Mr Erdogan of Turkey kräver därför att han ska få en chans att för svenskarna visa att han är en trevlig person. Han kräver därför att få leda Allsång på Skansen i SVT några gånger. Vår M-minister Tobias Billström har svarat Mr Erdogan of Turkey att han ska göra vad han kan. Men han poängterar att han inte har rätt att styra över SVT. Men han lovar att prata med SVT. Om dom vägrar ska han kontrollera med TV4 om dom kan vara villiga att spela in ett par avsnitt av Recep på Liseberg. Tobias Billström lovar att ställa upp med pengar om TV4 kräver sponsring.

» Den stabila kärnkraften.

För 10 dagar sedan konstaterade jag bland annat att driftstoppet på Ringhals 3 hade förlängts igen. Senaste beskedet är att man hoppas få igång reaktorn den 19 juli. Den har då varit avstängd i 1 månad och 18 dagar. Fortsättning följer!

Inga kommentarer: