torsdag 16 december 2021

Upp till kamp mot cykelbanorna

» Och andra infrastrukturtankar.

Det händer att man inte vet om man ska skratta eller gråta. I ett debattinlägg i Svenska Dagbladet går de båda sverigedemokraterna Msciwoj Swigon (som är trafikpolitiskt ansvarig inom SD i Region Stockholm) och Gabriel Kroon (som är gruppledare för SD i Region Stockholm) under rubriken: Stockholm stannar utan bilen till storms mot byggandet av cykelleder i Stockholm. "Samhällsekonomiskt olönsamma cykelbanor byggts ut på bekostnad av körfält för bil och buss" skriver dom.

Jag tror att de båda cykelhatande 08:orna har ganska dålig koll på vilka investeringar som görs. Just nu byggs t.ex. det enorma motorvägsbygget Förbifart Stockholm. 2013 beräknat till 31,5 miljarder kronor och en byggtid på 10 år. Senaste budet är väl 15 år och vad kostnaden slutar på vill vi inte veta. Men det är många infrastrukturprojekt runt om i landet som blivit senarelagda för att motorvägarna i Stockholm ska kunna byggas färdigt.

Dessa båda SD 08:or behöver inte vara oroliga. Ni behöver inte själva hoppa upp på er stålhingst och använda de cykelleder som trots allt byggs i Stockholm. Ni kan fortsätta sitta i er plåtlåda. Men fortsätt bygga ut cykellederna i Stockholm, det mår både Stockholm och stockholmarna bra av.

Men det finns verkligen anledning att diskutera vart våra skattepengar går när det gäller infrastruktur. Runt om i hela landet pytsar kommuner ut sina innevånares skattepengar för att subventionera en lokal/regional flygplats. Den lilla grupp som använder flyget för sina inrikes resor är ju uppenbarligen inte intresserade av att betala vad det kostar utan kräver att övriga skattebetalare ska subventionera deras flygresa till Stockholm. Varje kommun med självaktning måste ju ha en egen flygplats i regionen. Det är många sköna skattemiljoner som går till att subventionera flygbiljetter för diverse direktörer och andra småpåvar som ska till Stockholm på momangen och inte har en uppdragsgivare som vill betala vad resan kostar.

Här i NV-Skåne gick ju kommunerna in och köpte ut PEAB med våra skattepengar för att rädda flygplatsen i Ängelholm. Sedan pytsade man in ytterligare 10-tals miljoner för att täcka upp för förlusterna. Det finns många flygplatser i vårt avlånga land där skattebetalarna betalar mer än vad resenärerna betalar. Jag är stolt över att min egen hemkommun Åstorp tackade Nej till att gå in med mina skattepengar för att subventionera flygresorna från Ängelholm till Stockholm för en liten grupp. Det kan påpekas att SD här i Åstorp tyckte att det var en bra användning av åstorpsbornas skattepengar. Lyckligtvis fick dom inte inflytande.

Fast apropå SD så ser jag att högermoderaterna börjar dra öronen åt sig och undra vad det är man tagit in i den varma famnen. I en gästledare i Svenska Dagbladet med rubriken: SD slirar till vänster om V vädrar Benjamin Dousa sin oro för vad SD egentligen vill. Benjamin Dousa var ju tidigare ordförande för MUF men togs som så många andra MUF:are om hand av näringslivets lobbygrupp Timbro när dom behöver jobb. Kan man bedriva en ekonomisk politik som är värre än om den hamnar till vänster om Vänsterpartiet? Det är ju hur som helst bra att veta vad det är i SD:s politik som oroar Timbro...

Läs:
Stockholm stannar utan bilen. - Svenska Dagbladet debatt
Staten bör bidra till fler cykelvägar i Stockholm. - Svenska Dagbladet debatt
Inga fler skattepengar till flyget. - Barometern debatt
SD slirar till vänster om V. - Benjamin Dousa i Svenska Dagbladet

Inga kommentarer: