fredag 17 december 2021

Gå och vaccinera dig

» Vänd tokstollarna ryggen.

Jag var och fick min tredje Covid-19 spruta igår. Full kö, så intresset är gott. Jag känner mig ganska säker på att inte drabbas så illa av Coronaviruset. Först var jag sjuk i början av pandemin. I varje fall hävdade proverna att jag hade drabbats av Covid-19. Själv tolkade jag det som lite rethosta några dagar. Sedan har jag efter det alltså fått mina tre sprutor nu - inklusive boostsprutan igår.

Om jag ska vara uppriktig kan jag inte förstå mig på de som aktivt väljer att inte vaccinera sig. En övervägande majoritet har valt att vaccinera sig. Sedan finns det nog en grupp som lever lite så där halvt om halvt utanför samhället så att det inte blir av. Jag har en bekant av den kategorin som jag pratar med ibland och som hävdar att han fick en första spruta i samband med att han var akut inlagd på sjukhus av helt andra skäl. Sedan dess har jag tjatat på honom att han ska kontakta sjukvården så att han får en andra spruta. Jag tvivlar på att det gett utdelning! Men, det finns en ganska stor grupp som inte aktivt har valt att inte vaccinera sig, men där det helt enkelt inte blir av. Uppsökande verksamhet och "open door" utan krav på tidsbeställning så ska nog stora delar av den gruppen också nås.

Men så har vi de där fanatiska antivax-grupperna. Dom är ganska aktiva i insändarspalter, på sociala medier osv. Det är en grupp som har stora kopplingar till extremhögern. Man är delvis kidnappade av extremhögern. De här grupperna av knäppgökar har väl i princip tre argument. 1/ Vaccinerna har så svåra biverkningar att det är farligt att vaccinera sig. 2/ Det hjälper inte att vaccinera sig. 3/ Vaccinationen är en sammansvärjning från Makten för att ta kontroll över mänskligheten.

Ta din spruta - det gör inte ont
På den första punkten tycker jag att utvecklingen klart visat att biverkningarna är mycket små. Miljarder människor har vaccinerats och om det funnits svåra biverkningar så hade detta framkommit tills nu. Allt vi stoppar i oss på olika sätt har biverkningar. Det är allt från gaser i magen av bruna bönor till hjärnskador av alkohol. Viss mat gör dig hård i magen, annan mat gör dig lös i magen. ALLT vi stoppar i oss har biverkningar. Men det positiva överväger med stor marginal.

På den andra punkten är det bara att titta på vilka som ligger på sjukhus. Medan en stor majoritet har vaccinerats sig så är en majoritet av de som ligger på sjukhus med Covid-19 ovaccinerade. Vaccinationen är ingen garanti. Men, risken för att bli sjuk blir mycket mindre, risken att bli svårt sjuk blir ännu mycket mindre. Om du har säkerhetsbälte på när du kör bil så är det ingen garanti för att du inte skadas vid en olycka. Men risken blir mycket mindre så du har säkerhetsbälte. Om du har en hjälm på huvudet när du kör MC så är det ingen garanti för att du klarar dig utan skador vid en olycka. Men riskerna minskar så du använder en hjälm. Att du har vaccinerat dig är ingen garanti för att du inte blir sjuk i Coronaviruset. Men, riskerna minskar kraftigt så du SKA vaccinera dig.

På den tredje punkten biter inga sakliga argument. Dessa tokstollar är så insnöade att det går inte att debattera med dom.

Om du inte fått dina sprutor, så gå och ta dom. NU!

För övrigt har jag inte kommit till den punkten att jag vill införa någon form av vaccinationskrav. Vi lever i en demokrati, och de som tror på punkt tre kommer bara att bli ännu mer fanatiska vid den formen av ingripande från Staten. Däremot stödjer jag kraven på vaccinationsintyg för många aktiviteter. Väljer du att tro på tokstollarna så får du ta konsekvenserna av detta och hålla dig hemma. Däremot kan jag tänka mig att man i yrken där man använder olika former av skyddsutrustning för att inte sprida smitta (typ inom vården) så ska vi dra ett likhetstecken mellan att vägra använda skyddsutrustning och att vägra vaccinera sig. Vägrar du detta så får du bli omplacerad. Punkt!

Inga kommentarer: