lördag 25 december 2021

Politiken som en cirkus

» Nya bevis.

För några veckor sedan hade jag som rubrik "Politiken som en cirkus" här på Sven Tycker. Jag tänkte fortsätta på den inslagna vägen. Jag såg nämligen statistik över antalet misstroendeomröstningar i Sveriges riksdag. Sedan 1980, alltså på mer än 40 år, har det hållits totalt 11 misstroendeomröstningar i Sveriges Riksdag.

Jag blir lite upprörd
Mer än hälften av dessa har den borgerliga högeroppositionen under ledning av Ulf Kristersson och med Jimmie Åkesson osv genomfört under de senaste två mandatperioderna, under 7 år. Fyra misstroendeomröstningar under 34 år och sedan sju under de senaste 7 åren. Med en åttonde eventuellt på gång.

Finns det inte viss risk att misstroendeomröstningar förlorar sin betydelse om man missbrukar möjligheten? Är man en seriös oppositionsledare om man tramsar på det här viset? Jag tycker inte det! Fast det finns det så många andra bevis för också.

Som sagt, "Politiken som en cirkus".

Läs:
Flest misstroendeförklaringar under Löfvens regeringstid. - SVT
Flest misstroendeförklaringar under Löfvens tid. - Aftonbladet

Inga kommentarer: