söndag 26 december 2021

Om reformer som blev fiasko

» Gissa vem som drivit igenom dom.

Politiker vill gärna driva igenom populära reformer. Men många reformer som drivs igenom är egentligen skadliga eller grymt orättvisa även om dom kan vara populära bland en majoritet. Jag tänkte ta några sådana genomförda reformer som exempel. Oftast är det reformer från högerpolitiker som jag tycker illa om. Oftast genomförda för att sänka skatter eller ge utrymme för spekulanter att tjäna en hacka.

Avregleringshysterin börjar vi med. Visste ni att olika marknader i Sverige tillhör världens mest avreglerade? Effekten är i allmänhet inte att det blir billigare för konsumenten, men det skapar nya marknader lämpliga att tjäna pengar på för den som vill spekulera med sina pengar. Ett exempel ser vi nu på elpriserna. Dom har ju stigit rejält i Sverige. Vi bör dock poängtera att prishöjningarna i Sverige ligger lågt jämfört med hur det ser ut i övriga Europa. Vi är alltså lyckligt lottade - egentligen. Att priserna har gått upp beror inte främst på att det blivit dyrare att producera elström. Det beror inte heller främst på att det råder brist på elström i Sverige. Sverige är fortfarande en stor exportör av elström. Prisökningarna beror främst på att det handlas med elström och där vill säljarna få upp priset så högt som möjligt. Man handlar inte heller på månadsbasis eller ens på dygnsbasis. Det handlar om spekulationshandel timme för timme dygnet runt. En handel som driver upp priserna. Elproducenterna säljer gärna sin el till Europa där priserna är ännu högre. Alltså trissas priserna i Sverige också upp. Elbolagen täljer just nu guld med täljknivar.

Ett annat område där Sverige är extremt avreglerat är järnvägstrafiken. När något inte fungerar skyller vi reflexmässigt på SJ. Men SJ är bara en aktör av många på en totalt avreglerad marknad. Spåren ansvarar Trafikverket för (som även ansvarar för vägarna t.ex.). Men det är inte Trafikverket som sköter underhållet och reparationerna. Detta jobb upphandlas regelbundet. Det sker bandel för bandel. Det kan alltså vara flera entreprenörer inblandade. Om något går sönder är det alltså en viss entreprenör som ska fixa till det. Det är inte den reparatör som finns närmast som ska fixa det. Hen kan ju vara anställd av ett annat bolag. Här i Åstorp där jag bor var det tidigare Infranord som ansvarade för underhåll osv. Dom förlorade upphandlingen för det här området nyligen så numera är det Strukton. Samma med trafiken. Dom olika bolagen som SJ, MTR, Snälltåget, regionala trafikbolag osv, får köpa upp olika trafiklägen så att dom kan köra sina tåg. Godstrafiken är samma sak. Det är inte SJ utan Green Cargo som är störst, men det är en uppsjö av bolag som kör godståg i Sverige. Allt ifrån de tyska statsjärnvägarna DB till olika privata bolag.

Skånska pågatåg - X61
När det gäller den regionala och lokala trafiken så är det de olika länstrafikbolagen som har ansvaret. Men dom upphandlar trafiken från olika bolag som sedan ansvarar för driften. Som jag sagt tidigare så i Stockholm är det MTR som har ansvar. MTR ägs i förlängningen av den kinesiska staten. Här i Skåne är det Arriva som kör Pågatågen. Arriva ägs i förlängningen av tidigare nämnda tyska statsjärnvägarna DB. De sydsvenska Øresundstågen kördes tidigare av de danska statsjärnvägarna DSB, men den trafiken togs efter upphandling över av SJ för en tid sedan. Läs gärna artikeln som jag länkar till längst ner som handlar om trafiken i Danmark som inte avreglerats som i Sverige.

Avskaffande av Fastighetsskatten är en annan populistisk skattesänkning som egentligen är korkad. Egentligen har man ju inte avskaffat beskattningen av fastigheter. Man har istället snarast infört en fast fastighetsavgift. Villaägarna som äger stora och dyra lyxvillor i moderatghetton som Danderyd, Lidingö, Vellinge osv fick rejäla skattesänkningar. Men familjen Jönsson som äger en gammal villa ute på landet märkte inget. Dom fick fortsätta att betala sin fastighetsavgift som var ungefär oförändrad. Men dom fick vara med att betala skattebortfallet när direktör Adelskjöld, och greve Gyllenskalp fick sin fastighetsskatt nästan avskaffad. Det ska tilläggas att de flesta ekonomer idag förespråkar att man ska återinföra den gamla fastighetsskatten. Men få politiker vågar förslå det eftersom de populistiska krafterna inte förstått sambandet.

Jobbskatteavdraget är en annan populistisk reform som drivits igenom av högerpolitiker. Vad är då jobbskatteavdraget egentligen i praktiken? Jo, det är en straffbeskattning av de som inte kan eller får jobba. Den som är sjuk, funktionshindrad, arbetslös, förtidspensionerad osv betalar helt enkelt högre skatt än den som jobbar - på samma inkomst. Förutom att man alltså får en lägre inkomst ska man dessutom betala högre skatt som straff för att man inte jobbar och får jobbskatteavdrag. Från början, när Moderaterna drev igenom "reformen", inbegreps även ålderspensionärer i de grupper som skulle straffbeskattas. Dom jobbade ju inte heller. Detta fick namnet pensionärsskatt. Från och med i år har Socialdemokratiska regeringar i princip avskaffat denna straffbeskattning av pensionärer. Från nästa år är även den övriga straffbeskattning till viss del borta.

Jag har tidigare berättat att min yngsta son, som är 23 år och som är född autistisk, betalar nästan 60% högre skatt på den Aktivitetsersättning som han får varje månad istället för Förtidspension jämfört med om han jobbat och haft samma mycket låga inkomst. Detta är Moderaternas älskade Jobbskatteavdrag! Det är inget annat än ett sätt för Moderaterna att ytterligare straffa sjuka och funktionshindrade. Fast det håller man tyst om... Men bygga ut jobbskatteavdraget (alltså straffbeskattningen...) vill man fortsätta med.

Friskoleexperimentet blir mitt fjärde exempel. Den svenska skolan är världens mest avreglerade skola. Det är inget annat land i hela världen där det är fritt fram för finansiella spekulanter att fritt plocka ut vinst från av skatter finansierade friskolor. Den stora koncernen Internationella Engelska Skolan slussar årligen ut miljonbelopp till anonyma konton i Luxemburg osv. Vad vi har lärt oss är att personaltätheten på kommersiella friskolor är lägre än på kommunala skolor. Utrymmena både ute och inne är mindre på kommersiella friskolor. Andelen behöriga lärare är lägre på kommersiella friskolor än på kommunala skolor. Betygen är högre på kommersiella friskolor än på kommunala skolor, men eleverna klarar inte de nationella proven bättre än på kommunala skolor. Det visar sig att elever som kommer från kommersiella friskolor klarar högre studier sämre än elever från kommunala skolor som har samma betyg. Slutsatsen är att det helt enkelt ges högre betyg på kommersiella friskolor än på kommunala skolor. Inte för att eleverna kan mer utan för att man utlovas högre betyg för att locka lönsamma elever. Men ekonomiskt går det bra, ägarna kan plocka ut vinster till sina bankkonton. Någonstans måste man ju spara in för att det ska bli pengar över.

Läs:
Ett kallt dansk-svenskt tågkrig utkämpas mellan SJ och DSB. - Helsingborgs Dagblad

Inga kommentarer: