söndag 30 maj 2021

Pisa

» Det är inte bara ett lutande torn.

Alla känner väl till det lutande tornet i Pisa. Det lutande tornet är egentligen klocktornet till domkyrkan i Pisa. Även ett misslyckat bygge kan bli en succé skulle man kunna uttrycka det som. Fast det har ju tagit några år...

Men, det var inte det Pisa jag tänkte skriva lite om. Utan det Pisa som betyder "Programme for International Student Assessment". En utvärdering som görs av OECD - "Organisation de coopération et de développement économiques" eller kanske lite mer begriplig "Organisation for Economic Co-operation and Development". Eller på svenska "Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling". Ett samarbete mellan 37 länder, i huvudsak i Europa.

Pisa mäter bland annat regelbundet hur skolelever i medlemsländerna (och ett antal andra länder också) klarar av sin utbildning. Elever skriver Pisa-prov i olika ämnen. Sedan det svenska friskolesystemet infördes har utvecklingen i den svenska skolan inte varit allt för positiv. Men, den senaste undersökningen var ett litet trendbrott. Nu har dock siffrorna från den undersökningen ifrågasatts. Den svenska Riksrevisionen tyckte att för många elever hade undantagits. På grund av det stora antalet flyktingar som kommit till Sverige under några år före undersökningen hade stora grupper av elever som bara vistats i Sverige under några år undantagits. Dom ansågs inte vara representativa för den svenska skolan. Riksrevisionen tyckte att för många hade undantagits. Medan däremot OECD, som förra året på begäran av svenska regeringen hade utvärderat undersökningen och kontrollerat att inte för många elever hade undantagits, tycker att det var helt OK.

Sitt snällt och lyssna på läraren
Politiker som letar efter något att angripa regeringen för litar på den svenska Riksrevisionen medan däremot andra litar på att OECD vet vad dom gör eftersom det är dom som gjort de här undersökningarna under många år. Och dessutom har koll på hur det går till även i andra länder. Vem som har rätt? Uppriktigt sagt så finns det nog inte rätt eller fel.

Men, borgerliga politiker litar nog inte på OECD alls när det gäller skolan. När regeringen Bildt skulle införa det svenska friskoleexperimentet med skolpeng skickade OECD en rapport till den svenska regeringen där man varnade för att systemet skulle kraftigt öka klyftorna i undervisningen. Carl Bildt tyckte tydligen inte om rapporten utan den stoppades ner i en byrålåda utan att diarieföras. Det är först de senaste åren som rapporten blivit känd.

Hur som helst så diskuteras fortfarande den svenska skolmarknaden där idag en allt större andel av skolor drivs av börsnoterade företag med vinstmaximering som målsättning. Vi har haft många diskussioner om att t.ex. friskolekoncerner vid nyetableringar kräver undantag från reglerna och olika former av subventioner för att ytterligare kunna maximera vinsterna. Läs t.ex. vad jag skrev om de invecklade ägandeförhållandena i Internationella Engelska Skolan den 18 januari 2021. Trots mina universitetsstudier i Nationalekonomi och Företagsekonomi hänger jag inte med.

Hur som helst är faktiskt den svenska Friskolan världsunik. Ingenstans i världen finns ett skolsystem där skattefinansierade skolor kan plocka ut vinst fritt till ägarna. Extra komiskt blir det när en av ägarna till IES, Hans Bergström, kallar det kommunism när man kräver begränsningar i rätten att plocka ut vinst. Enligt Hans Bergström är tydligen hela världen kommunistisk - utom Sverige!

Riktigt komiskt blir det när man t.ex. läser en debattartikel för några dagar sedan i Dagens Industri med rubriken Kommersialisering av skolan är en del av lösningen. Det ska kanske poängteras att herrarna bakom debattartikeln, Bijan Fahimi och Thomas Gür från Tellusgruppen ligger bakom ett företag som tjänar sina pengar just på att driva skolor! Det är alltså en partsinlaga för att trygga pengaflödet till plånboken. Men kritiken mot kommersialiseringen finns långt in bland friskolans beskyddare också.

Läs:
OECD-chefen: Vi kan lita på de svenska Pisaresultaten. - Dagens Nyheter
Kommersialisering av skolan är en del av lösningen. - Dagens Industri debatt
Sabuni: Engelska skolan är inte problemet. - Svenska Dagbladet

Inga kommentarer: