torsdag 7 maj 2020

Maria, Maria?

» Om att inte fatta ett dyft

Jag tycker ofta att det är riktigt roligt att läsa debattartiklar, ledarartiklar osv från personer som jag tycker är helt ute och reser. Visst kan man ruska på huvudet åt tokiga idéer. Ibland kan man bli riktigt förbannad över hur fullt friska människor kan tycka på det viset. Och andra gånger så ruskar man bara på huvudet och undrar hur det är skapt. Men det är nyttigt att läsa dom.

En sådan skribent som jag ställt mig frågande till även tidigare är Maria Ludvigsson i Svenska Dagbladet. Hennes ledarartiklar är ofta totalt världsfrånvända. Men, vi lever i en demokrati med yttrandefrihet. Vi har alla rätt att framföra våra åsikter och ska inte mobbas för detta eller stoppas från att framföra dom. Jag skriver Sven Tycker varenda dag, och det har jag gjort i 23 år nu. Och jag hoppas att någon, någon gång då och då, tar intryck av mina tyckerier. Maria Ludvigsson ges av den moderata Svenska Dagbladet utrymme att framföra sina åsikter om samhället. Det är så en demokrati fungerar. Bara för att jag tycker att Maria Ludvigsson är ute och reser totalt så finns det dom som tycker hon har rätt. Precis som det, helt ofattbart, faktiskt finns dom som tycker att jag har fel!

Jag undrar
Vad är det då jag har läst som får mig till att författa den här långa utläggningen. Jo, Maria Ludvigsson har satt som rubrik på sin ledare i Svenska Dagbladet i dag:

- Rör inte aktieutdelningen!

Det är ett enda långt försvarstal för de storföretag som samtidigt som dom vädjar om hjälp från skattebetalarna för att överleva så tänker man fortsätta att betala ut en vinst till aktieägarna i form av aktieutdelning. Enligt Maria finns det inget samband mellan de här båda sakerna. Aktieägarnas utdelningar ska man verkligen inte röra. Om sedan företaget är så illa ute att det måste be skattebetalarna om hjälp har ingen betydelse. Får man det stödet så finns det ju en vinst att dela ut!

Nu var timingen för Maria Ludvigssons ledarartikel inte den bästa. I dag har nämligen Finansutskottet träffat Tillväxtverkets generaldirektör Gunilla Nordlöf. I Finansutskottet finns alla de politiska partierna representerade. Det är Tillväxtverket som ansvarar för skattebetalarnas miljardregn över Näringslivet. I dag var Finansutskottet eniga om att ge Tillväxtverket i uppdrag att inte betala ut något stöd till de företag som väljer att trots detta betala ut aktieutdelningar till ägarna. Maria står helt enkelt ganska ensam uppe på barrikaden.

Men hos Näringslivets höjdare har hon nog ett ganska stort stöd. Hos dessa gubbar (och några gummor) förväntas skattebetalarna stå för alla fiolerna medan vinsterna hamnar hos kapitalägarna. Förstatligande av förlusterna och privatiserande av vinsterna som någon så tydligt uttryckte det. I en debattartikel i Dagens Industri tycker Näringslivshöjdaren Gabriel Urwitz att det ska införas ett moratorium så att företag inte alls behöver betala några skatter och avgifter. Inga arbetsgivaravgifter, ingen moms osv. Däremot ska Staten (dvs vi skattebetalare som är kvar) stå för alla kostnader. Hur Gabriel Urwitz har tänkt sig att det här ska fungera rent budgetmässigt begriper jag inte. Men det är väl tänkt att alla vi andra ska betala i efterskott medan näringslivets höjdare sitter i guldstol.

- Storbolagens ägare har blivit gökungar - Aktieägarnas girighet hotar näringslivet

Det är rubriken på Ingvar Perssons ledare i Aftonbladet. Jag tror faktiskt att jag ställer mig på Ingvar Perssons sida. Maria Ludvigsson kan jag bara fortsätta att skratta åt.

Läs:
Rör inte aktieutdelningen! - Maria Ludvigsson i Svenska Dagbladet
Tillväxtverket backar – stoppar stöd till bolag som gör aktieutdelningar. - SVT
Efter SVT:s granskning – regeringen vill skärpa lagen. - SVT
Tillväxtverket drar in stöd till bolag som gör aktieutdelningar. - Dagens ETC
Inför ett moratorium för skatter och avgifter.- Gabriel Urwitz i Dagens Industri
Storbolagens ägare har blivit gökungar. - Ingvar Persson i Aftonbladet

Inga kommentarer: