tisdag 5 november 2019

Om infrastruktursatsningar

» Förbifart Stockholm

I går hade jag ju lite synpunkter på en stor (och tycker jag viktig) investering - Höghastighetsjärnväg. En nödvändig och miljömässigt viktig investering. I dag hamnade en annan infrastruktursatsning i media. En investering som knappast gynnar miljön utan som istället görs för att förenkla bilåkandet. Det vill säga öka bilåkandet - Förbifart Stockholm!

Bilism
Det står nu klart att bygget av en av världens längsta sexfiliga motorvägstunnlar blir ytterligare fördyrad och försenad. Kostnaden som ursprungligen låg på ca 30 miljarder börjar nu närma sig 40 miljarder. Samtidigt som det alltså blir ytterligare tre år försenat. Något som fått Moderaterna till att hävda att: - "Regeringen har tappat greppet"!. På vilket sätt Regeringen tappat greppet för att en entreprenör misskött arbetet vet jag faktiskt inte. Jag tror att det utbrottet får hänföras till sedvanlig politisk pajkastning. Man måste ju alltid skylla på de politiska motståndarna. Om någon tappat greppet så handlar det nog främst om de som drivit igenom projektet trots motstånd från i stort sett en samlad miljöopinion. Allt från Naturvårdsverket till Jordens Vänner. Hur som helst så börjar nu kostnaden närma sig fyra gånger så hög som bygget av Hallandsåstunneln.

Jag återvänder till min grundfilosofi. Infrastruktursatsningar ska vara miljömässigt försvarbara. Det var Hallandsåstunneln. Det är inte Förbifart Stockholm. Det är bygget av Höghastighetsbanorna. Det är inte utbyggnad av Arlanda flygplats.

Läget är sådant att vi ALLTID måste sätta miljönyttan överst när vi funderar över investeringar.

Läs lite mer:
Förbifarten försenad – och tre miljarder dyrare. - Svenska Dagbladet
Förbifart Stockholm försenas med fyra år. - Expressen
Jätteprojektet blir flera miljarder dyrare – och fyra år försenat. - Aftonbladet
Förbifart Stockholm: ”Regeringen har tappat greppet”. - Sveriges Radio

Inga kommentarer: