lördag 23 november 2019

Gör om!

» Om teknisk utveckling

Den tekniska utvecklingen kan innebära positiva förändringar och nya steg framåt. Men det är uppenbart att den tekniska utvecklingen ibland innebär tvärtom. Tre steg bakåt!

Skånetrafiken Jojo
Länstrafikbolaget i Skåne, Skånetrafiken, har under många år haft sina Jojo-kort. Det kan användas för att t.ex. ladda ett "månadskort" för en viss sträcka om man pendlar. Det kan också användas för att köpa enstaka biljetter dit man vill resa. Man får ladda kortet med en summa pengar och sedan när man ska resa köper man en biljett i automaten vid stationen och kostnaden dras från kortet. När det börjar bli ont om slantar på kortet får man ladda det med nya pengar. Ladda kan man göra i automaterna med hjälp av bankkort, på Skånetrafikens serviceställen eller via Internet. När man köper biljetten får man en rabatt jämfört med ordinarie pris eftersom man ju betalt i förväg.

Nu har Skånetrafiken kommit fram till att Jojo-korten är omoderna och ska ersättas med något nytt. Samtidigt införs en ny zonindelning som Skånetrafiken hävdar är kostnadsneutral. Men de flesta som jämför priserna i det gamla och det nya tycker att det mycket oftare blir dyrare än billigare. Och lägger man till att Jojo-rabatten försvinner så blir det ännu dyrare.

Målet för Skånetrafikens omläggning är att bygga vidare på att fortsätta att göra oss mobilberoende. Du ska alltså köpa biljetterna i en installerad app i mobilen. För de som inte kan eller inte vill bli mobilberoende så kan man också köpa biljetter med sitt bankkort. På stadsbussarna bara under förutsättning att du kan/vill använda kortets blippfunktion.

Skånetrafiken
Men, Skånetrafiken introducerar också ett nytt Skånetrafiken-kort som resenärerna kan köpa. Observera köpa! Ett kort kostar 30 kronor. Ett kort att använda för de som inte kan eller vill använda mobilappar eller bankkort för att resa. Allt ifrån omoderna människor, krångelmotståndare, äldre, funktionshindrade, asylsökande osv. Det intressanta med detta kortet är att det kan inte användas för att köpa en biljett i Skånetrafikens automater på järnvägsstationerna eller på bussar. Kortet kan alltså inte användas för det som man trodde att ett kort från Länstrafiken var till för. Allt är naturligtvis tillkrånglat för att det inte ska användas. Resenärerna ska tvingas in i mobilappen eller hålla sig hemma.

Om man vill resa med kortet måste man nämligen gå till något av Skånetrafikens serviceställen och ladda kortet med ett visst antal resor till ett speciellt resmål. Vill man åka till olika ställen får man ha ett kort för vardera resmål. Åker jag till Helsingborg lite då och då kan jag alltså ladda kortet med t.ex. 5 resor Helsingborg-Åstorp. Skulle jag sedan en dag vilja åka till Klippan får jag köpa ett nytt kort för 30 kronor och ladda detta med en eller flera resor Åstorp-Klippan. Skulle jag vilja åka till Malmö en dag, ett tredje kort för 30 kronor. Och så vidare.

Visst är det fantastiskt med den tekniska utvecklingen? Tänk vad jag tycker att Skånetrafiken gör det enkelt för sina resenärer!

Inga kommentarer: