söndag 21 april 2019

Svenska zoner

» Ett dilemma

Ska jag, eller ska jag inte? Ska man ge farliga töntar publicitet genom att kritisera dom eller ska man hålla tyst om rappakaljan? Det är ett svårt dilemma, som det troligtvis inte finns något enkelt svar på. Jag har funderat under dagen på om jag ska ta upp den här "artikeln" eller om jag ska förbigå det hela med pinsam tystnad. Men, efter funderande så har jag bestämt mig för att jag inte kan låta bli att göra mig rolig över rappakaljan.

Jag råkade se en länk till en artikel som publicerats hos Nya Tider. Som ju är en av högertöntarnas favoritmedia. Rubriken är: - Opinionsbildning för att skapa svenska zoner.

Den vackra svenska flaggan - som är en import
- "En svensk zon är ett område där svensk lag och rätt gäller och tillämpas. Där svenska seder och bruk, traditioner, språk och kultur prioriteras. Där svenska ideal till varje pris skall bevaras och försvaras. Där Sverige fortsätter att vara Sverige."

Tanken hos de här drömmarna är att "svenskar" ska flytta in i vissa utvalda kommuner, och genom att "ta över" kommunerna ska alla andra som inte är tillräckligt mycket svenskar lockas att flytta ut. På hemsidan är en del kommuner i lite olika delar av landet utpekade som lämpliga. Konstigt nog inga skånska kommuner. Är vi inte tillräckligt "svenskar" här nere?

Hur som helst så infinner sig ju frågan vad "svenska seder och bruk, traditioner, språk och kultur" är? Är det sådant som vi i dag ser som svensk kultur? Är det sådant som vi såg som svensk kultur 2010? År 2000? År 1975? När jag föddes 1952? År 1850? Eller ännu längre tillbaka kanske? Vikingatiden? Stenåldern?

Jag undrar om man funderat över den här frågan? Svensk kultur kan ju inte innefatta Pizzerior, Hamburgerbarer, Thairestauranger och verkligen inte Kebabrestauranger. Så vi måste ju bestämma vad vi sätter som "startdatum för gällande svensk kultur". Kristendomen är ju ingen "svensk kultur". Den blev vi ju påtvingade genom våld av enväldiga kungar. Verkligheten är ju den att vi i alla tider importerat kultur, seder, traditioner och så vidare. Just nu firar vi påsk. Det är verkligen ingen "svensk tradition"! Den har vi importerat en gång i tiden. Nyare traditioner som importerats är t.ex. Halloween. Hur ska det fungera med att "Sverige fortsätter att vara Sverige". Vilket Sverige? Det som gällde 2018? 2010? 1950? 1700?

Svenskar
Jag tror att dom här dårarna måste fundera lite till. Vem får lov att kalla sig svensk? Ättlingar till de greker och jugoslaver som kom hit för att hålla uppe farten i den svenska industrin? Ättlingar till de finnar som kom hit? Som jag sagt innan så härstammar jag bland annat från de Valloner som kom till Sverige på 1600-talet. Har vi hunnit få lov att kalla oss svenskar? Det finns invandrat blod från andra håll i Europa också i mig. Jag är nog ingen äkta svensk trots allt!

Nä, dom här dårarna ska ha tack för ett gott skratt. Vi har under alla tider importerat traditioner och kulturyttringar från olika håll av världen. Och exporterat svensk kultur till andra länder. IKEA:s köttbullar har vi exporterat. Ska andra länder förbjuda det? Har ni hört talas om "Schweden-Bombe"? Det är tydligen vad man kallar "Bulle i bulle" i Tyskland. En svensk (skånsk...) exporttradition.

Inga kommentarer: