onsdag 10 april 2019

8000

» Åtta tusen

För mindre än en vecka sedan fyllde Bloggen Sven Tycker 22 år. I dag är det dags för blogginlägg nummer 8.000. Detta innebär att Sven Tycker är Sveriges äldsta fortfarande aktiva blogg. Räknar man på antalet år och antalet blogginlägg så ser man att det inte stämmer med exakt dagliga inlägg. Detta beror på att i början, dom första månaderna, skrev jag inte ner mina tankar och tyckerier varje dag. Jag tror till och med att jag vid något tillfälle städade bland tyckerierna och strök sådana som jag inte längre tyckte var relevanta. Men, efter några månader blev det en daglig rutin att skriva ner vad jag tyckte om olika ämnen.

Sven Tycker 8000
Den ursprungliga tanken var egentligen inte att skriva en blogg. Jag tror inte ens att begreppet blogg var uppfunnit då. Jag hade sett om något som kallades "Dagbok på nätet" och eftersom jag ville lära mig att skapa en Internetsida så började jag i en enkelt texteditor att skriva html-kod enligt anvisningar och tips jag kunde hitta. Egentligen var syftet att lägga ut information om DX-ing och Kortvågslyssning som jag sysslade med. Jag skrev varje månad för Sveriges DX-Förbunds tidning Eter-Aktuellt och tänkte att jag skulle lägga ut den information jag publicerade där och även uppdatera denna allt eftersom jag fick kännedom om vad som hände i etern. Det är också därför som den ursprungliga bloggen finns på den egna domänen SWL.NU. ShortWaveListener! I dag återstår bara bloggen och lite patriotiskt skånskt material här.

Begreppet Blogg verkar också vara på utgående. De som förr kallade sig Bloggare heter nu något så fint som Influencer. När det begreppet dök upp vet jag inte, men helt plötsligt så bara kallade man sig det istället. Jag förknippar i dag begreppet Influencer med en kommersiell blogg där det handlar om att på olika sätt "få betalt" för att skriva om olika ämnen och få läsarna att köpa tjänster eller produkter. Oftast genom mycket försmädlig reklam som inte sätts ut som reklam. Hur som helst får jag inget betalt för vad jag skriver, utan jag gör det för att jag tycker det är roligt att få tycka till om olika företeelser.

Redan i mitt allra första inlägg framförde jag min oro för invandrarfientligheten. Och detta är ett regelbundet återkommande ämne. En av de personer som deltog i det möte jag nämner i mitt första inlägg är fortfarande politiskt aktiv. Han hann avverka ett antal egna lokala partiskapelser innan han hamnade inom den Sverigedumokratiska famnen där han bland annat varit riksdagsman för SD. Det här är en utveckling av främlingsfientlighet eller rent hat som jag oroas över. En utveckling som skrämmer. Jag har jobbat ihop med svenskar och invandrare från olika håll av världen. Jag har grannar som är svenskar och som är invandrare. Det är ingen skillnad! En del bryter lite i språket. Några har en lite annorlunda humor. Några har andra matvanor. Några har annan hudfärg och andra har annan hårfärg. Men, när det gäller att vara bra eller dålig arbetskamrat, god eller dålig granne osv så är det ingen skillnad. Dessutom har jag, som så många andra "äkta svenskar" en hel del utländska gener i mig. Min nu 98-åriga mammas släktforskning visar att mina rötter bland annat kommer från Valloner som invandrade från Belgien till Sverige under 1600-talet. Och det finns mycket annat också. Varför vill en del människor så lätt dela upp oss i grupper?

Sven Tycker
Hur som helst så skulle det handla om bloggen Sven Tyckers jubileum. Många tycker nog att bloggens layout är mycket omodern. Det var sådan den blev när man skulle försöka koda ihop en sida med HTML-kod i en texteditor utan några expertkunskaper. Utseendet på orginalbloggen på SWL.NU har inte förändrats så mycket sedan den en gång skapades för 22 år sedan. Av nostalgiska skäl behåller jag utseendet. Här är det inte heller möjligt att skriva kommentarer eller andra moderniteter. Av den anledningen började jag efter en tid att lägga ut texten även genom ett traditionellt bloggverktyg. På Wordpress finns den sedan i juni 2007. Alltså mer än halva tiden. På Blogger finns den ända sedan juni 2006. Jag har även använt mig av Aftonbladets bloggsajt, men den har dom lagt ner. Jag tror att jag då flyttade till Wordpress. Men jag tror att det var där jag började allra först att kopiera över texten från SWL.NU. Tanken med att lägga ut texten på flera sådana bloggverktyg var från början att jag tänkte ha lite olika ämnen för dom olika. T.ex. politiska frågor på en och lite mer allmänna frågor på en. Så blev det aldrig, utan nu är det bara för er läsare att välja den som är lättast att läsa. Layouten är i stort sett lika gammaldags på alla ställena. Alla sajterna bygger på Rött och Gult, de skånska färgerna!

I love you
När jag nu har avverkat 22 år så kan man börja fundera på hur länge det kan fortsätta. Hur länge överlever begreppet Blogg på Internet? När jag började skriva var jag mitt uppe i mitt yrkesliv. Jag jobbade på Försäkringskassan och hade ett jobb jag trivdes med. Sedan dess har Försäkringskassan utvecklats från en myndighet med en riktigt lokal förankring och inbyggd vilja att först och främst ge medborgarna service. Från detta har det utvecklats till en centraliserad myndighet med uppgift att spara in på skattepengarna. Jag är övertygad om att mycket av den kritik som i dag framförs mot orimliga indragningar och avslag av Försäkringskassan hade inte kunnat ske om myndigheten hade fortsatt att ha en lokal närvaro i kommunerna. Det är helt enkelt mycket lättare att fatta ett negativt beslut och skylla på lagar och förordningar om du inte tvingas möta den du fattar beslut om öga mot öga. Centraliseringen av myndigheter gör det mycket lättare att fatta negativa beslut.

När jag till slut fick nog av Försäkringskassan gjorde jag under några år inhopp som Socialsekreterare och jobbade med Försörjningsstöd. Detta varade några år, men var bara vikariat. De sista åren jobbade jag istället för Migrationsverket. I dag är jag sedan en tid en livsnjutande pensionär som själv bestämmer vad jag ska göra. Förutom när familj, trädgård och olika engagemang ställer krav. Men det blir faktiskt tid över för att varje dag skriva ner dagens tankar och tyckerier på Sven Tycker. Fast ibland undrar jag hur man egentligen hann med att jobba heltid!

Jag hoppas att ni som läser mina tankar, i varje fall ibland, tycker att det är lika spännande och roligt som jag tycker det är att skriva. Har jag tur kanske jag kan få någon att fundera i nya banor också. Då är jag ju en äkta "Influencer".

Inga kommentarer: