måndag 23 december 2013

Så kan det gå

Nästa väljarundersökning: Jag har alltid varit intresserad av statistik. Bland annat var avsikten att jag som ung skulle läst ett år Statistik vid Lunds Universitet. Men den svenska militärmakten tyckte att min värnplikt var viktigare. Trots begäran om uppskov och överklagande av avslaget så fanns det bland alla dessa uniformerade töntar inte någon förståelse. Jag fick tillbringa ett år på Karlsborgs fästning istället. Och sedan var det slut med studier... Men mitt intresse gör att jag är väldigt fascinerad av väljarundersökningar. Inte för att jag tror på siffrorna allt för mycket - men det är spännande ändå! I dag är det dags för Dagens Nyheter att publicera sin månatliga undersökning som görs av Ipsos. Och som vanligt leder de tre Rödgröna partierna med egen majoritet på 50,4% (-0,2). Alla Högerpartierna (inklusive Sverigedemokraterna) har 47,4% (-0,5). Högeralliansen får 39,2% (-0,2). Socialdemokraterna fortsätter att vara störst med 32,8% (-0,6), Moderaterna får 25,1 (-0,2), Miljöpartiet 10,6% (+0,5), Sverigedemokraterna har 8,2% (-0,3), Vänsterpartiet får 7,0% (-0,1), Folkpartiet får 5,5% (-0,7) och Centern 4,8% (+0,6) medan Kristdemokraterna fortsätter att parkera under strecket med 3,8% (+0,1). Förändringarna är alla mycket små, så i korthet kan man sägas att opinionen är stabil. Men vi kan konstatera att Socialdemokraterna är överlägset större än Moderaterna, Miljöpartiet är klart större än Sverigedemokraterna (vars uppgång har stannat av sedan en längre tid), Vänsterpartiet är klart större än de tre Moderata stödpartierna där just nu Kristdemokraterna har parkerat under spärren sedan en tid.

Carl Bildt har precis vaknat
Vakna Calle! Socialdemokraterna har nu anmält Carl Bildt till Riksdagens Konstitutionsutskott (KU) för sedvanligt dröjsmål med att lämna ut handlingar som enligt Offentlighetsprincipen ska lämnas ut skyndsamt. Denna gången tog det tre månader för att få ut handlingar om Centerpartiets partianknytna bidrag till Irak. Och det är inte första gången som Carl Bildt anmäls till KU för dröjsmål med Offentlighetsprincipen. Och han har även kritiserats flera gånger tidigare. Men det struntar han i!

Dagens citat: - "Jan Björklund drog i gång debatten om skolans kvalitet. Hedervärt. Det vore än mer hedervärt om han nu vore redo att byta ut lappverket av nödlösningar mot ett verkligt systemskifte, där det generaliserade fria skolvalet demonteras". Sagt av Arne Jarrick som är professor i historia vid Stockholms universitet.

För övrigt har vi nu nått fram till Julhelgen så jag får Gratta er alla. Hoppas att Jultomten kommer i morgon!

Inga kommentarer: