fredag 27 december 2013

Om hovfjäsk

Knugen håller jultal: Enligt rykten och medieuppgifter så ska det visst sedan en mycket lång tid vara tradition att Knugen håller tal till sina undersåtar på julen. Både i radio och TV. Jag ska dock erkänna att jag känner mig inte tillräckligt upplyft för att som undersåte placera mig framför rutan för att lyssna på de visa orden. Men jag fick i varje fall ett gott skratt när jag i efterhand läste om talet. Det här korta återgivna samtalet i Expressen med Hovets pressekreterare Ulrika Näsholm är ju faktiskt riktigt komiskt:
- "Har kungen skrivit sitt tal själv?"
– "Ja, kungen skriver sina egna tal."
- "Har han ingen att bolla sina idéer med?"
– "Vi kommenterar inte hur talen kommer till!"
Nähä! Varför kommenterar hon då så länge som det passade?

INFÖR REPUBLIK!

Hur gör ni själva? Jag ser att SJ planerar att lägga ner Nattågen mellan Stockholm - Skåne. Det är helt enkelt för få som vill ta Nattåget för att det ska löna sig menar man på Statens Järnvägar. Och det är naturligtvis en hel del som protesterar mot att ett nedstressat och miljövänligt sätt att ta sig till och från Huvudstaden försvinner. Bland de som protesterar finns en officiell protest från politikerna i Region Skåne. Och jag kan hålla med om protesterna. Men, alla ni som protesterar, tar ni själva Nattåget? Alla ni politiker och höga tjänstemän i Region Skåne, hur gör ni när ni ska ta er till Stockholm? Nattåget eller flyget? Svara uppriktigt! Flyget?

TA TÅGET!

Avlyssningsskandalen: Våra spionorganisationer (det gäller FRA i Sverige, NSA i USA, GCHQ i Storbritannien och alla dom andra) tror jag faktiskt lever ett eget litet liv utan allt för stor insyn från våra politiker. Avlyssning sker, tror jag, ofta på eget initiativ bara för att det går och inte på direkt order från "Högsta ort". Att NSA och GCHQ t.ex. inte bara avlyssnar "ovänner" utan också vänner tror jag faktiskt inte alltid är på uttrycklig order uppifrån. Att FRA avlyssnar ryska affärsmän tror jag förhåller sig på samma sätt. Att NSA avlyssnat Brasiliens president är ju egentligen bara bra för svensk export. Vi fick ju sålt Gripen till Brasilien just när brassarna var som mest ilskna på Washington. Och att Netanyahu i Israel är arg på Washington är ju främst komiskt. Fast jag vet inte vilket som är värst, om våra högsta ledare ger order om avlyssningen eller om spiongubbarna själva driver på, ja det är tveksamt.

ÅRETS HJÄLTE ÄR EDWARD SNOWDEN!

Inga kommentarer: