söndag 8 december 2013

Om arbetsvägran

Inför demokrati och republik
Om att sköta sitt jobb: Både Vickan och Madde missar Nobelmiddagen. Jag som trodde att det var just sådant som var deras jobb, inget annat. Deras liv finansieras av svenska folket via skatten för att dom ska ställa upp framför kameror och le, äta middagar, klippa snören och rent allmänt visa upp sig. Men båda våra sessor missar Nobelmiddagen. Vickan befinner sig i Sydafrika (tillsammans med Stridshingsten) så den frånvaron får vi väl alla acceptera. Men Madde begriper jag inte riktigt? Hon skyller på graviditet och orkar därför inte med att gå på långa middagar. En lättare forskning säger mig att Madde gifte sig den 8 juni. Enligt vad jag lärde mig i "sossarnas flumskola" så varar en graviditet i 9 månader. Och jag kan inte tänka mig att Madde gjorde "det" innan bröllopet, så planerad förlossning borde vara tidigast cirka 8 mars. Alltså är det den 10 december minst ungefär tre månader kvar på graviditeten. Vanliga dödliga flickor har rätt att ta ut sin föräldrapenning från 60 dagar före den beräknade förlossningen. Gäller speciella regler för Kungligheter? Eller har Madde blivit sjukskriven för graviditetsbesvär? Något för Svensk Gamtidning att forska i! Fast vi ska vara glada att vi har en modern sessa som offentliggör det hela via Facebook i varje fall!

Om Skoltalibanens fiasko: Debatten om hur det kan komma sig att svenska skolelever fortsätter att rasa i internationella undersökningar fortsätter. Sverige rasar snabbare än någonsin tidigare och rasar mer än andra jämförbara länder. Men ansvarig minister, Skoltalibanen Jan Björklund, fortsätter trots att han haft makten i 7 år och tidigare utlovat förbättringar på 4 år att skylla ifrån sig på alla andra. Sossarna, föräldrarna och kommunerna är alla medskyldiga och själv är han oskyldig! Det tar tid att vända en oljetanker skulle man kunna förklara hans argumentation. Jag har roat mig med att titta lite på historien. Och tittar man på Sveriges 10 senaste regeringar så har faktiskt hälften, fem av dom, varit borgerliga regeringar. Kan det vara så att bakom "sossarnas flumskola" ligger borgerliga regeringar? Var inte en så'n fegis Jan, ta ditt ansvar som en normal människa! För övrigt ser jag att allt mer av debatten handlar om att Fria skolvalet och Friskolorna har en mycket stor skuld genom den segregation som skapas. Men sån't erkänner naturligtvis inte Skoltalibanen Jan Björklund.

Väljarundersökningarna fortsätter att frodas: Några dagar efter SCB:s stora undersökning kommer Expressen med sin månatliga undersökning som görs av Demoskop. De Rödgröna leder över hela Högerblocket med 49,7% - 48,6%. I den siffran ingår dels ett fortsatt framgångsrikt Sverigedemokraterna med 10,5%, ett Centerparti som åker ut med 3,5%, Kristdemokraterna som klarar sig med en hårsmån med 4,2%. Ett Folkparti på 7,0% och Moderaterna som sätter nytt bottenrekord sedan 2008 med 23,4%. Socialdemokraterna på sin sida ökar till 33,1% medan Miljöpartiet tappar rejält till 8,3%, vilket är lika med Vänsterpartiet som också får 8,3%.

1 kommentar:

LasseVbg sa...

"Gäller speciella regler för Kungligheter?"
Det är en retorisk fråga eller hur?