torsdag 12 december 2013

Om Rasister, Barnafödslar och Marknaden

Bra Svenskt Näringsliv: Jag ser att Svenskt Näringsliv tillsammans med den närstående tankesmedjan Fores publicerat en helsidesannons i Dagens Nyheter som svar på den helsidesannons som ett främlingsfientligt bokförlag publicerade för några dagar sedan. Den annonsen, som egentligen var en annons för en bok, innehöll bara en massa siffror som skulle visa hur stort och allvarligt problem invandringen är. I rasisternas annons sprider man siffran över hur många som invandrat till Sverige på ett år. Och vill på det viset få oss att tro att vi översvämmas av flyktingar. Men som Svenskt Näringsliv poängterar så är den största enskilda gruppen invandrare faktiskt svenskar som återvänder hem. När de rasistiska krafterna sprider sina siffror så ta dom med en nypa salt. Dom berättar, om dom ens är korrekta, i allmänhet inte hela sanningen. Skänk gärna ett bidrag till den motannons som Gudrun Schyman och Elisabeth Ohlsson Wallin tagit initiativ till. Skicka ett valfritt belopp till Nordea clearingnummer 3300 kontonummer 7708126664.

Grattis! Men... Jag ser i Aftonbladet och Expressen att SD:s Jimmie Åkesson blivit pappa sedan hans underlydande Louise Erixon fött en liten beppe. Med "underlydande" menar jag inget nedvärderande, men hon jobbar ju på SD:s partikansli. Men det hela ger upphov till ett par frågor. För det första står det att det planeras bröllop till sommaren. Men, är det verkligen i enlighet med äkta svenska kristna värderingar att skaffa utomäktenskapliga barn? Och ska man egentligen skaffa barn alls? Enligt SD:s sätt att räkna när man räknar med hur mycket invandrare har kostat innan dom är "produktiva" så ska man verkligen inte skaffa barn. Dom är ännu dyrare innan dom kan bli "produktiva". Och jag känner mig lite splittrad över namnvalet - Nils. Nils kommer från det grekiska Nikolaus som betyder segerfolk. Det är ju kul att man på det här viset visar på vårt släktskap med andra kulturer men trots allt hade jag gärna sett att man valt ett annat namn än vad jag själv bär. Jag vill inte gärna förknippas med en stackare som ska växa upp i en SD-miljö!

Min favvis: En av mina favoritskribenter är Johan Norberg i Metro. Inte för att jag håller med honom - tvärtom. Men det är alltid lika kiff att läsa någon som så envist håller fast vid sin egen fasta övertygelse. I Johan Norbergs fall handlar det om att en helt fri Marknadsekonomi och Fri konkurrens i alla väder är den bästa lösningen på allt. Oberoende av område och ämne så ska samhället inte lägga sig i något utan den fria företagsamheten ska ha fritt spelrum - alltid utan inskränkningar. I dagens Metro känner sig Johan manad att ägna sin spalt åt att försvara Friskolorna och det Fria skolvalet. Allt fler lägger ju en stor del av skulden för den svenska skolans problem i just dessa "reformer" som införts av tidigare Borgerliga regeringar. Och om detta skulle vara ett problem för skolan så faller ju hela Johan Norbergs värld samman. Alltså går han i dag ut till försvar för Friskolorna som snarare, enligt Johan alltså, är reformer som räddar den svenska skolan. Förra veckans ämne handlade om krav på reglering av konstgjorda tillsatser i vår mat. Detta ska naturligtvis inte regleras utan det sköts bäst av Marknaden enligt Johan Norberg. Han är kul Johan, och varje gång jag läser honom stärks jag i min övertygelse om att tycka precis tvärtom mot honom.

Inga kommentarer: