söndag 7 april 2013

Högeralliansen följer inte sina egna regler

Pengar rules
Dagens Regeringstrampiklaveret: SVT berättar om hur noga man är i Regeringskansliet med att följa sina egna regler. Jan Sundling heter en 65 år gammal snubbe som jobbar halvtid för Näringsdepartementet. Man ska ju jobba lite även efter sin pension. För den halvtiden har han en lön på 480.000 kronor. Det är alltså vad han får för halvtiden.! Så det är ju inte så illa pinkat. För att få tiden att gå lite mer så är Jan Sundling även styrelseordförande i SJ, för vilket han får 355.000 kronor. Sedan sitter han i styrelsen för Sjöfartsverket, för vilket han får 59.000. Och för att jämna ut det hela sitter han även i styrelsen för statliga Vectura, för vilket han får 150.000 kronor. Vectura är ett statligt företag som sysslar med transportkonsultverksamhet. Han säger själv att han jobbar halvtid totalt, och är pensionär den andra halvan av veckan. Och för denna halvtid får han av oss skattebetalare alltså lite drygt 1 miljon kronor. Det ska påpekas att den som är anställd på departementen får enligt gällande regler inte betalt för styrelseuppdrag i statliga företag. Ja, förutom Jan Sundling alltså. Vilket den Moderata statssekreteraren Erik Thedéen på Finansdepartementet har lite svårt för att förklara. Sedan är det tydligen inte så jobbiga jobb han har så han extraknäcker dessutom med egen konsultverksamhet som ger 250.000 kronor om året, sitter i styrelsen för företaget Corem och får 150.000 kronor för detta och dessutom lite smått styrelsejobb för företaget Adistro, men det får han bara 100.000 kronor för. Och han hävdar alltså att han bara jobbar halvtid, resten av tiden är han pensionär. Inte illa pinkat! Jag förstår att Moderata statssekreteraren Erik Thedéen på Finansdepartementet har lite svårt för att förklara turerna. Själv undrar jag hur många minuter i veckan han ägnar åt SJ? Tydligen är det inte så jobbigt att sitta som ordförande där i varje fall. Undrar om inte jag skulle kunna göra det bättre dessutom. Jag vill därför anmäla mig som sökande. Jag kan börja när som helst. Jag lovar att ägna mig på heltid åt jobbet istället för 5 minuter i veckan som väl är vad Jan Sundling hinner med. Läst SVT, SVT, SVT och SR.

Dagens Sossekongressen: Så är då Sossekongressen slut. Och jag vill inte påstå att jag blivit allt för imponerad. Jag är övertygad om att de gamla S-ledarna vrider sig i sina gravar. Jag säger som Jonas Gardell: - "Det är väl meningen att Sossarna ska vara ett alternativ till Alliansen, inte bara en variant av den? Eller har jag fel nu igen?" Alla tecken på radikala krav har suddats ut så till den milda grad att Socialdemokratiska partiet utan allt för stora problem hade kunnat var det femte partiet i Högeralliansen. Det enda som ger mig lite hopp är de förtvivlade och ilskna kommentarerna från företrädare för Högerallianspartierna. Om dom ser förslagen från S-kongressen som så stora hot så är det kanske inte så illa som man från början spontant tycker.

Dagens kärnkraft: Att S-kongressen skulle våga säga något annat än att stötta kärnkraftslobbyn hade jag dock inga förhoppningar om. Kärnkraftens vänner styr i dag alla partier i vår riksdag, möjligen med undantag för Vänsterpartiet. Nu ska dom ju bara komma underfund med hur dom ska kunna gömma undan allt det livsfarliga avfallet också i några tusen år. Än så länge har man siktet inställt på att gräva ner det så att vi slipper se det. Vad de människor som finns på jorden om 500 år tänker (om det nu finns några människor kvar då) när dom hittar skiten vet jag inte. Skyltarna om att där finns livsfarligt radioaktivt avfall nedgrävt lär ju vara försvunna långt innan avfallet är ofarligt. Jag tror att dom funderar över bristen på ansvar precis som vi gör när vi upptäcker allt gammalt vapen och gift som dumpats i havet förr i tiden. Kanske blir dom ännu mer ilskna över det oansvariga handlandet än vi blir när vi hittar skiten på havsbotten.

Dagens Provocera Mera: För att hålla temperaturen uppe på Koreanska halvön har USA meddelat att man stationerar Global Hawk plan i området. Allt för att se till att Nordkorea känner sig ytterligare hotade. Det finns de riktigt elaka konspiratörer som hävdar att hela ordkriget är i USA:s intresse. Dom har ju en massa vapen kring Irak och Afghanistan som blir över när man nu drar sig bort och måste ju göra sig av med dessa någonstans. Varför inte hitta ett motiv så att man kan stationera dom i Fjärran Östern? Och Nordkorea är ju lämpliga som mål eftersom dom uppför sig så totalt irrationellt. Och det finns ju INGEN som motsätter sig att man skapar Nordkorea som en fiende.

Dagens osport: Jag läser en liten hyllningsartikel till en Ilir Latifi som tydligen sysslar med sk. legitimerat slagsmål. UFC har tydligen haft någon gala. UFC står för Ultimate Fighting Championship och det handlar alltså om att slå sin motståndare så blodig som möjligt, helst medvetslös. Och Ilir Latifi hyllas för att han slogs hela matchen ut fast han var chanslös och slagen rejält blodig. Fast jag begriper inte vad detta har på sportsidorna att göra. Det är INTE sport att slå sin motståndare blodig med syfte att helst slå honom medvetslös. Nästa steg är väl revolverdueller. Vinnare är den som skjuter ihjäl sin motståndare.

Inga kommentarer: