lördag 27 april 2013

Om demokratikämpar

Dagens minnesdag: I dag den 27 april är det exakt 95 år sedan, 1918, som den högerdominerade Riksdagen i Sverige för sjätte gången sade Nej till att införa kvinnlig och lika rösträtt i Sverige. En Liberal-Socialdemokratisk minoritetsregering hade denna gången lagt fram förslaget, men det Svenska Högerpartiet under ledaren Arvid Lindman, som dominerade majoriteten i Riksdagen, sade Nej: - "Är det verkligen till nytta för staten att dra in kvinnorna i det politiska livet och är det till nytta för dom själva?" var Arvid Lindmans argument i debatten. På Moderaternas hemsida läser jag i deras korta historik: - "Det var en högerregering, med Arvid Lindman som statsminister, som 1907 lade propositionen, som bifölls av riksdagen, om införande av allmän rösträtt för män till riksdagens andra kammare. Samtidigt beslutades att kvinnor kunde väljas till stadsfullmäktige och kommunfullmäktige samt utses till förtroendeuppdrag i stad och kommun." Inga ljud om att man upprepade gånger sade Nej till kvinnlig rösträtt.

Dagens Stockholmare 1: Eftersom jag vissa dagar läser både Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet har jag kunnat följa att Stockholmarna fått problem med biljetterna i kollektivtrafiken. I varje fall om man ska följa debatten. Om jag förstått det hela rätt så har man inom SL avskaffat någon form av pappersremsor som man tydligen köpte för att få biljetter att åka med. Och man har infört plastkort som man kan förladda med pengar och sedan betala. Dom här korten, som i Skåne kallas Jojo-kort, är tydligen mycket problematiska för Stockholmare. Att i stort sett hela övriga Sveriges länstrafikbolag redan har den här typen av kort - och klarar av det - det innebär ju inte att Fjollträskare ska klara av sådana kort. Dom verkar ha mycket svårt att fatta hur det ska gå till. Jojo-kort har vi haft i Skåne i ett antal år, och innan dess en annan sorts kort. Jag tycker det är praktiskt, och jag kan använda kortet i stora delar av Sverige. Jag kan åka i Småland, jag kan åka till Göteborg osv på samma biljett. Men jag förstår att det är komplicerat för Stockholmare! Sedan är avsaknaden av möjligheten till kontantbetalningar ett bekymmer - överallt!

Dagens Stockholmare 2: Och så ser jag att vår Statsminister Fredrik Reinfeldt har vaknat upp och engagerat sig. När till och med ledarna för Stockholmslagen får nog av sina fans oförmåga att uppföra sig och avgår då vaknar Fredrik. Det var ju hans egna Djurgården som drabbades den här gången. Tragiskt, men sant. Stockholmslagen kan inte uppföra sig, det bara är så. Och så fick Djurgården på nöten igen.

Jag såg förresten att Sverigedemokraternas Jimmy Åkesson har hållit ett tal för att markera att partiet är bräddat. Enligt hans egen bedömning handlade en tredjedel av talet trots detta om invandring. Och det visar med önskvärd tydlighet att partiet är ett enfrågeparti när man inte ens kan låta bli den fråga man beskylls för att vara fixerad vid när man ska bevisa att man inte är fixerad vid den. Dra ner rullgardinen!

Inga kommentarer: