fredag 12 april 2013

Sven Tycker berömmer Anders Borg

Anders Borg tar i
Dagens regeringsberöm: Jag kan inte undvika det, men måste ge lite beröm till Anders Borg. Tydligen är han på gång att göra något åt fifflandet där t.ex. revisorsbolag fifflar med skatten genom att ta ut lönen som kapitalinkomst istället för arbetsinkomst. Detta är förmånligt för den som kan göra detta eftersom skatten på inkomst från kapital är lägre än inkomst från arbete. Och DET är ju något annat att fundera över. Varför ska den som "sitter på sin feta röv" och håvar in ränteinkomster och aktieutdelningar betala lägre skatt på den inkomsten än vad den som sliter ut sin kropp med arbete får betala i skatt på sin lön? SVT och Sveriges Radio.

Dagens privatiseringsfiasko: Koncentrationen inom Apoteksmarknaden fortsätter. Det var ju bara ett par dagar sedan vi kunde läsa om att apotekskedjan Kronans Droghandel nu får samma finska ägare som apotekskedjan Medstop. Och i dag kan vi läsa att apotekskedjan Apotek Hjärtat köper upp apotekskedjan Vårdapoteket. Det är riskkapitalbolaget Altor som är ägare, och dom äger också t.ex. Byggmax och Dustin. Läs mer här, här och här. För övrigt har tydligen tendensen att öppna nya apotek i Stockholm och andra storstäder nu upphört. Det börjar nu bli överetablerat. Och det är väl därför vi nu kan se att koncentrationen av ägare tar fart. Vi som bor på mindre orter har fortfarande ett apoteksmonopol. Men istället för ett statligt monopol har vi nu ett privat monopol. Hägglunds reform har inte riktigt blivit vad den utlovades att bli.

Dagens andra Hägglundare: I tidningen Fokus skriver Torbjörn Nilsson att Göran Hägglund under sina 7 år i Högerregeringen har lyckats driva igenom två saker. Privatiserat Apoteken och skrotat Fastighetsskatten. Vad jag tycker om de privatiserade Apoteken framgår väl av vad jag skrev ovan. Och när jag funderar över den "avskaffade" Fastighetsskatten så tar jag en titt på min deklaration. På denna hittar jag en rad där det står "Fastighetsavgift 4.312 kronor". Göran Hägglund har f-n i mig inte avskaffat Fastighetsskatten. Han har döpt om den och ändrat den så att de som bor i stora dyra villor i storstäderna har fått en rejäl sänkning. De som bor i billigare villor ute i landet har bara fått skatten omdöpt.

Dagens Moderata idéspruta: Jag ser att Moderaterna har fått en smart idé. En kortlek att dela ut med politiska förslag. YES! Den som får triss vinner? Nä, vinner gör alltid den som har mest pengar!

Dagens lokalpolitik: Jag läser i Helsingborgs Dagblad att personalen på kommunkontoret i Åstorp känner sig hotade. Om det är samma moderatpolitiker som jag skrivit om tidigare som är igång igen vet jag inte. Men läs gärna på Sven Tycker 11/9-2010, 20/10-2011, 23/11-2011 och 22/4-2012 mer om detta. Men det är tragiskt när människor inte kan uppföra sig anständigt. Och att man inte kan skilja på sak och person.

Dagens Citat: Jag läser en intervju i Dagens Nyheter med skoltalibanen Jan Björklund (han som är ordförande för Folkpartiet också). Intervjun görs med anledning av tidningens granskning av skolan. Och Jan Björklund kommer med en del förslag på hur han tycker det ska kunna bli bättre. Men det roliga kommer i slutet av intervjun:
DN: - "Säger du detta som utbildningsminister eller som folkpartiledare?"
JB: - "Både och."
DN: - "Har du förankrat frågan?"
JB: - "Inte än. De får läsa detta i tidningen..."
Läs och hör intervjun hos Dagens Nyheter.

Inga kommentarer: